LEO Pharma A/S og FibroTx LLC indgår samarbejde om udvikling af ikke-invasiv hudsampling

Ballerup, den 13. juni, 2018 – LEO Pharma og FibroTx har indgået samarbejde om udviklingen af ny teknologi til ikke-invasiv hudsampling. FibroTx er et biotek-selskab med base i Estland, som udvikler innovative værktøjer til målrettet dermatologisk behandling.

Samarbejdet er det første skridt på vejen mod at kunne måle biomarkører fra hudoverfladen hos patienter med atopisk dermatitis ved brug af en ikke-invasiv hudsampling-metode, som FibroTx har udviklet. Metoden kan anvendes til at bestemme omfang af sygdommen samt til at overvåge effekten af behandling. Det er endvidere også muligt, at metoden vil kunne anvendes til at vurdere fremtidig effekt af behandling.

Samarbejdet mellem LEO Pharma og FibroTx om udviklingen af målrettede medicinske værktøjer, der medfører mindst muligt ubehag for patienterne, styrker begge virksomheders indsats for at forbedre livet for mennesker, som er ramt af atopisk dermatitis.

”Vi er glade for at indgå samarbejde med FibroTx om deres nye teknologi, som vil hjælpe os med at måle den terapeutiske respons på vores behandling. Det er især vigtigt at kunne tilbyde hudsampling med minimalt ubehag til patienter, hvis hud allerede er påvirket,” siger Per Sprøgel, Vice President, Medical Science and Safety hos LEO Pharma.

”Vi ser aftalen med LEO Pharma som en vigtig anerkendelse af potentialet inden for vores non-invasive diagnostiske platform. Vores samarbejde vil i den grad styrke vores arbejde med udviklingen af praktiske hjemme-tests, som kan forbedre den måde vi behandler patienter med atopisk dermatitis på i dag,” siger Pieter Spee, Chief Technology Officer, FibroTx LLC.

Kort om FibroTex teknologi: FibroTx TAP er en non-invasiv ELISA-baseret (Enzyme Linked Immunosorbent Assay) platformteknologi, hvor proteiner opfanges direkte fra hudoverfladen ved hjælp af specifikke antistoffer. TAP er både mere bekvem, sensitiv og reproducerbar sammenlignet med konventionelle proteinbaserede teknologier. FibroTx SELF er en non-invasiv testplatform baseret på lateral-flow, hvor vaskeprøver opsamlet fra huden analyseres i en hurtig test, der kan aflæses ved hjælp af mobiltelefon eller lateral flowtest-læser afhængig af anvendelsen.

Om FibroTx

FibroTx LLC (Talin, Estland) er et privatejet selskab, der fokuserer på udvikling af non-invasive diagnostiske tests til anvendelse indenfor dermatologi og hudpleje. FibroTx har udviklet to diagnostiske platforme, TAP og SELF, som mulliggør måling af et panel af biomarkører direkte fra hudoverfladen. FibroTx leder programmer i klinisk dermatologi, der er rettet imod udvikling af point-of-care instrumenter baseret på lateral flow teknologi, der kan monitorere og vejlede hjemmebehandling af psoriasis- og atopisk dermatit-patienter.

Trine Juul Wengel, Corporate Communication Manager
LEO Pharma A/S
tewdk@leo-pharma.com
Tlf.: 20732037

LEO Pharma hjælper mennesker til at få en sund hud. Ved at tilbyde løsninger til patienter i mere end 130 lande på verdensplan hjælper LEO Pharma mennesker til at håndtere deres hudlidelser. Grundlagt i 1908 og ejet af LEO Fondet har lægemiddelvirksomheden dedikeret årtiers forskning og udvikling til at levere produkter og løsninger til mennesker med hudlidelser. LEO Pharma har hovedkvarter i Danmark og har på ca. 5.200 ansatte over hele verden.

Website: www.leo-pharma.com

LinkedIn: www.linkedin.com/company/leo-pharma
YouTube: www.youtube.com/leopharmaglobal

LEO Pharma completes the acquisition of Bayer’s pre-scription dermatology business2.7.2019 09:00:00 CESTPress release

LEO Pharma and Bayer announced today the achievement of the relevant closing conditions to allow the transfer of Bayer’s global prescription dermatology business to LEO Pharma. The companies first announced the proposed transaction on July 31, 2018 and completed the first step of the acquisition with the closing in the United States on September 4, 2018. Today’s second and final closing covers all other countries.

LEO Pharma Strengthens US footprint and Global Development Team with appointment of Vice Presidents for Global Regulatory Affairs and Global Project Management10.5.2019 10:27:35 CESTPress release

Ballerup, Denmark, May 10, 2019 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced the appointment of Beth-Anne Lang, Vice President and Head of Global Regulatory Affairs and Christine Garrett, Vice President and Head of Global Project Manage-ment. Both will join LEO Pharma on May 13.

New data show that LEO Pharma’s Kyntheum® (brodalumab) sustains PASI 100 scores longer than ustekinumab for people with moderate-to-severe plaque psoriasis25.4.2019 09:12:24 CESTPress release

Ballerup, Denmark, April 25, 2019: LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced that new data presented this week at the 6th Congress of the Skin Inflammation and Psoriasis International Network (SPIN) in Paris demonstrate that more patients with moderate-to-severe psoriasis who received treatment with brodalumab maintained a PASI (Psoriasis Area Severity Index) 100 score for longer than those who were treated with ustekinumab over 52 weeks.