Lene Steensgaard Meier fra Humlehøj-Skolen er nomineret til prisen Danmarks Sejeste Idrætslærer

Skole OL har modtage knap 400 indstillinger, og tre kandidater er nu udvalgt til at være med i opløbet om at blive Danmarks Sejeste Idrætslærer 2022. Lene Steensgaard Meier fra Sønderborg er en af finalisterne.

Foreningsfokus, relationer og inklusion. Det er nogle af de ting, der bliver fremhævet i indstillingerne om Lene Steensgaard Meier, der er idrætslærer på Humlehøj-Skolen i Sønderborg Kommune.

Det var en meget glad sønderjysk idrætslærer, vi havde i røret, da vi kunne afsløre, at hun var en af de tre finalister til prisen Danmarks Sejeste Idrætslærer 2022.

”Det føles fuldstændig vildt og en fed fornemmelse i hele kroppen, da jeg fik det at vide. Kniber mig selv i armen, for det gør mig jo stolt, at der er andre, der bemærker mit engagement og arbejde. Det gør da også, at jeg glæder mig ekstra meget til næste idrætstime,” siger Lene Steensgaard Meier, der har været idrætslærer siden 2008.

Alsidig idrætstimer
Ifølge Lene Steensgaard Meier er en alsidig undervisning, derer tilpasset flere niveauer,enorm vigtig for at idræt ikke bare bliver et fag, der kun ender ud i f.eks. at spille fodbold.

”Jeg elsker idræt, og jeg tror, at man kan mærke mit store engagement og glæden ved faget. Det er sjældent, at jeg spiller det færdige spil i idræt, men jeg tager i stedet delelementer fra sportsgrenen for at ramme alle eleverne i en klasse. Jeg tror på, at jeg med mine alsidige idrætstimer når eleverne uanset deres niveau. Samtidig fokuserer jeg på sammenholdet og på at skabe glæden ved bevægelse, uanset om man er vant til at bevæge sig eller ej,” siger idrætslæreren fra Humlehøj-Skolen.

Relation og forskellige niveauer
I indstillingerne til Lene Steensgaard Meier står der bl.a. ”Lene er dygtig til at indtænke inklusion i undervisningen, og arbejder med klassens sammenhold helt fra timens start til slut, så eleverne oplever et trygt fællesskab. Idrætsundervisningen er tilrettelagt, så alle elever kan deltage og være en del fællesskabet, hvilket understøtter klassetrivsel”. For den sønderjyske idrætslærer er idrætstimen et sted, hvor der bliver skabt en relation til eleverne på en anden måde end det kan til en af hendes matematiktimer.

”Jeg synes, at idrætten kan skabe en relation til eleverne på en anden måde end i de andre fag. Til idræt er der en struktur, men der er lidt løsere rammer, hvor der er tid til at tale mere med børnene eller observere dem på en anden måde, end jeg kan i matematik. Jeg fornemmer også, at de oplevelser eleverne har i idræt er med til at knytte dem tættere sammen som klasse, for bevægelse gør altså noget særligt for sammenholdet,” siger Lene Steensgaard Meier og tilføjer:

”For mig er det også vigtigt, at eleverne anerkender, at man kan være med på forskellige niveauer, og at det er ok, at vi ikke er ens, eller at vi ikke har samme læringskurve. Derfor er idrætten ikke bare idræt, men et sted hvor vi skaber relationer mellem eleverne, men også mellem eleverne og mig. Og jeg får mulighed for at opleve dem udvikle sig på både faglige og sociale områder.”

Bygger bro til foreningslivet
Humlehøj-Skolen har et toårigt projekt med Sønderborg Kommune, hvor der bliver sat fokus på, at børnene skal bevæge sig, og det gerne skulle smitte af på, at de kommer ud i idrætsforeningerne. Ved skoleårets start sørger Lene Steensgaard Meier for at undersøge foreningsmulighederne og sende dem ud til forældrene. Men hun oplevede, at det ikke helt rykkede nok, så i forbindelse med projektperioden, fik hun en ide.

”Som en del af projektet med Sønderborg Kommune var jeg tovholder,sammen med en kollega, på at afholde ’foreningseftermiddag’ for elever og forældre fra 0.-6. klasse. Her havde vi foreningerne ude på skolen og fortælle om deres idrætter. Vi har en del tosprogede, og nogle af dem kommer fra en kultur, hvor de ikke er vokset op med foreningsliv. Og her kunne sproget desværre blive en hindring, selvom forældrene ønskede, at deres børn gik til en sport efter skole,” siger Lene Steensgaard Meier, der fornemmer, at der er flere, der er startet til en sportsgren efter arrangementet.

Årlig gymnastikopvisning
Når vi taler med idrætslæreren fra Humlehøj-Skolen, så gør det hende ekstra glad, at hun skaber bevægelsesglæde blandt eleverne.Men der er en særlig oplevelse, der får hende til at smile.

For der har været mange fede oplevelser gennem årene med motionsløb og emneuge. Men en af de ting hun gerne vil fremhæveer, når klasserne laver deres årlige gymnastikopvisning, hvor det er en blanding af dans, redskabsøvelser, motoriske bevægelser og færdigheder.

”Vi inviterer forældrene til den årlige opvisning, hvor det bare emmer af sammenhold, glæde og trivsel i klasserne. Det giver mig kuldegysninger, når jeg ser dem optræde, fordi der lyser en stolthed ud af øjnene på børnene. Det er stadig en kæmpe oplevelsefor mig hver gang, når jeg ser elevernes udvikling og den energi man får fra dem, det er det hele værd,” siger Lene Steensgaard Meier.

NAVN: Lene Steensgaard Meier
ALDER: 42 år
SKOLE: Humlehøj-Skolen (12 år)
FAG: Idræt, svømning og matematik

Om prisen Danmarks Sejeste Idrætslærer
Med prisen Danmarks Sejeste Idrætslærer sætter Skole OL, DIF og Dansk Skoleidræt fokus på idrætsfaget. Et fag der bygger bro mellem teori og praksis, og et fag hvor elevernes trivsel og mentale sundhed sættes i centrum.

Der venter vinderen af prisen 25.000 kroner til idrætsudstyr sponsoreret af A-Sport og kurser fra Dansk Skoleidræt til alle skolens idrætslærer til en værdi af 7.500 kroner. Og en kæmpe hyldest ude på skolen sammen med alle lærer og elever.

I efteråret har elever, forældre, lærere og ledere indstillet idrætslærere til titlen som Danmarks Sejeste Idrætslærer. Det er blevet til knap 400 indstillinger fordelt i hele landet, og tre kandidater fra Sønderborg, Slagelse og Greve er nu udvalgt som finalister til prisen Danmarks Sejeste Idrætslærer.

Yderligere information:
Janni Thrane, projektleder Skole OL: janni@skoleol.dk eller +45 28 86 84 02
Siska Bengtsson, kommunikationskonsulent Skole OL: siska@skoleol.dk eller +45 20 94 41 49