Lene Skole er årets kvindelige bestyrelsesmedlem

Lundbeckfondens administrerende direktør, Lene Skole, modtog fredag den prestigefyldte pris Women’s Board Award. Prisen blev overrakt af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary under overværelse af 200 indbudte gæster fra dansk erhvervsliv.

- Lene Skole har modet til at sige, hvad hun mener og peger også på de ømme punkter – på en konstruktiv måde. Hun er analytisk og velfunderet i sit bestyrelsesarbejde og er i besiddelse af en no-nonsense personlighed, som gør hende respekteret og velegnet som rollemodel for fremtidens bestyrelsesmedlemmer og ledere, lød det i juryens begrundelse.

I udvælgelsesforløbet op til prisoverrækkelsen indgår et omfattende analysearbejde, hvor der er identificeret et antal danske kvinder, der har kompetencer og kvalifikationer i henhold til de krav, der stilles til bestyrelsesmedlemmer i større virksomheder.

Lene Skole håber, at hun kan være med til at inspirere flere kvinder til at vælge en lederkarriere og gå bestyrelsesvejen:

- Diversitet skaber værdi, ikke kvinder i sig selv. Når man besætter lederstillinger, må man sørge for, at en objektiv vurdering ligger til grund for udvælgelsen. Det er vigtigt hele tiden at huske på, at den bedste mand til jobbet en gang imellem er en kvinde, siger Lene Skole.

Juryformand Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand for Carlsbergfondet begrunder valget af Lene Skole:

- Lene Skole har et interessant karriereforløb, som på bestyrelsesfronten givetvis endnu ikke har nået sit højdepunkt. Med sin erfaring fra CFO-roller i A.P. Møller Maersk koncernen, og efterfølgende som en central del af en tomands direktion i Coloplast, er hun, i kombination med sin nuværende rolle som CEO i Lundbeckfonden, sin ubestridte dygtighed – og ikke mindst - sit vindende væsen, klædt særdeles godt på til at varetage bestyrelsesposter på højeste niveau.

Lene Skole er i øjeblikket næstformand i bestyrelserne for ALK-Abelló, H. Lundbeck, Falck, DONG Energy og medlem af bestyrelsen for Tryg.

Ved prisoverrækkelsen fredag var der taler om diversitet fra blandt andre den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford og Lars Rebien Sørensen, administrerende direktør i Novo Nordisk.

Women’s Board Award blev første gang uddelt i Danmark i 2014, hvor administrerende direktør i KMD, Eva Berneke modtog prisen. I 2015 var vinderen Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2.

- Lene Skole er som de tidligere modtagere af Women’s Board Award en rollemodel for arbejdet med at skabe større diversitet i de danske bestyrelser. Påstanden om, at der ikke findes kvalificerede kvinder til de tungeste bestyrelsesposter, modbevises gang på gang af det felt af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, der identificeres i udvælgelsesprocessen, siger Susanne Hoeck, ansvarlig for Women’s Board Award i Danmark og relationschef hos Lederne.

Partnerne bag Women’s Board Award er AIG, Deloitte, PFA, Alumni og Lederne.

Fakta om Lene Skole

• 2014 – CEO, Lundbeckfonden
  • 2005 – 2014 CFO, Coloplast
  • 2000 – 2005 CFO, Maersk Company Ltd. (UK)
  • 2002 – 2003 CFO, Maersk Container (Europe)
  • 1997 – 2000 Vice President, A.P. Møller Group, Finance
  • 1989 – 1997 General Manager, A.P. Møller Group, Loans
  • 1985 – 1989 Manager, A.P. Møller Group, Loans
  • 1982 – 1985 Commercial Operation of Product Tankers, A.P. Møller Group

Bestyrelsesposter:

• ALK-Abelló, næstformand
  • H. Lundbeck, næstformand
  • Falck, næstformand
  • DONG Energy, næstformand
  • Tryg

Fakta Women’s Board Award

• WBA blev uddelt for første gang i Danmark i 2014.
  • Den norske organisation Styreinformasjon står bag prisen, som også uddeles i Norge og Sverige.
  • AIG, Deloitte, PFA, Alumni og Lederne er partnere på den danske pris.
  • Vinderen modtager et stipendium til INSEAD.
  • Læs mere: www.womensboardaward.dk og på Twitter #wba16

Yderligere oplysninger:

Susanne Hoeck, ansvarlig for Women’s Board Award i Danmark, relationschef hos Lederne: 2961 3445

Juryformand Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand Carlsbergfondet: 3343 5363

Lene Skole, prismodtager, kontakt kommunikationschef Regitze Reeh: 3054 6608

Vedhæftede pressefoto af juryformand Flemming Besenbacher, Lene Skole og HKH Kronprinsesse Mary ved prisoverrækkelsen af Women's Board Award er til fri afbenyttelse i forbindelse med presseomtale af kåringen.

PRM: Stor optimisme blandt ledere på virksomheder i Vest- og Sydsjælland og Lolland-Falster24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over erhvervslivet i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i regionen, når det gælder virksomhedernes økonomi. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 67 procent af lederne på regionens virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne i regionens virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 55 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændr

PRM: Stor optimisme blandt ledere på sydjyske virksomheder24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over sydjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Sydjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har hele 70 procent af lederne på de sydjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 21 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den sydjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 59 procent af lederne i Sydjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 30 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halv