Lemvigh-Müller trækker i førertrøjen på ISO-certificeringer

Byggeriet og industrien har stigende interesse for ISO-certificeringer, oplever Lemvigh-Müller, der som den første i grossistbranchen går efter at få samtlige af sine 31 lokationer ISO-certificeret – til hele tre standarder. En investering der handler om at få papir på, at der er styr på tingene. Og om konkurrencekraft.
Større entreprenører og industrivirksomheder efterspørger i stigende grad leverandører, som er ISO-certificerede, fortæller Christian Søgaard-Christensen, CFO, Lemvigh-Müller.

ISO-certificering er ikke nyt for Lemvigh-Müller. Flere af stål- og teknikgrossisten lokationer har i mange år været certificeret efter kvalitetsstyringstandarden ISO 9001. Det nye er, at virksomheden er gået all in og nu går efter at få ISO-certificeret samtlige af sine 31 lokationer, der omfatter både produktion, lagre, kontorer og butikker. Til ikke bare én, men hele tre standarder, nemlig Kvalitet, Miljø og Arbejdsmiljø.

Der er ikke andre i branchen, som har givet sig i kast med at lave så omfattende et hattrick. Det er da også noget, som kræver tid, penge og en stor indsats fra alle medarbejdere. Men at det betaler sig, er man ikke i tvivl om hos Lemvigh-Müller.

”Det kommer til at tage to-tre år at få gennemgået alle vores processer, produkter og services og blive certificeret til alle tre standarder på samtlige lokationer. Det kræver naturligvis en betydelig indsats, hvor vi er sikre på, at certificeringerne vil bidrage positivt til vores konkurrencekraft”, siger Christian Søgaard-Christensen, CFO, Lemvigh-Müller

Blåstemplet ro i kundemaven

Lemvigh-Müller servicerer mere end 20.000 virksomheder i blandt andet installationsbranchen, byggeriet og industrien med stål, tekniske artikler samt serviceløsninger indenfor blandt andet logistik og indkøb. Især de større entreprenør- og industrivirksomheder efterspørger i stigende grad leverandører, som er ISO-certificerede, oplever man hos Lemvigh-Müller. Nogle stiller direkte krav til, at deres samarbejdspartnere har ISO-certificering. I andre tilfælde giver det ekstra point, så man står bedre til at vinde et projekt eller udbud, fortæller Christian Søgaard-Christensen og siger:

”Det er ikke fordi, vi skal til at gøre en masse ting anderledes. Vi har en lang historik for at drive en virksomhed, hvor der er fokus på at levere kvalitet til kunderne, skabe et godt og sikkert arbejdsmiljø for vores medarbejdere og tage hensyn til miljøet omkring os. De nye ISO-certificeringer er en ekstern blåstempling af, at der er styr på tingene i hver eneste lille krog af Lemvigh-Müller. Med den dokumentation kan vi give kunderne ekstra ro i maven og stå endnu bedre til at vinde opgaver i fremtiden”.

Bæredygtighed er også orden i eget hus

Når Lemvigh-Müller har valgt at udbygge sin ISO-certificering indenfor Kvalitet og herudover tilføje Miljø og Arbejdsmiljø, handler det om, at det er de tre mest efterspurgte ISO-certificeringer. Det handler også om bæredygtighed, fortæller Pernille Kiær, der er Head of Sustainability hos Lemvigh-Müller, og siger:

”Vi har en kommerciel tilgang til bæredygtighed, hvor de tiltag vi sætter i søen, i høj grad er drevet af vores kunders behov, og hvor vi som en videnspartner i forhold til den grønne omstilling kan give sparring om fx lovkrav på området, branchespecifikke løsninger og kommercielle muligheder. Men vi ser selvfølgelig også indad, og med ISO-certificeringerne får vi papir på, at vi har ”orden i eget hus”, når det kommer til kvalitet, arbejdsmiljø og miljø”.

Om ISO-certificeringerne

• Lemvigh-Müller er i dag certificeret til Kvalitet (ISO 9001) på en række af sine lokationer.
  • Lemvigh-Müller er gået i gang med at blive certificeret til både Kvalitet (ISO 9001), Miljø (ISO 14001) og Arbejdsmiljø (ISO 45001) på samtlige af sine 31 lokationer.
  • Den første Lemvigh-Müller-lokation er i august 2022 blevet certificeret til de tre standarder.
  • ISO 9001: Kvalitet - Virksomheden skal levere en kontinuerlig øget kvalitet til kunden
  • ISO 14001: Eksternt miljø - Virksomheden skal kortlægge sine miljøpåvirkninger og kontinuerligt forbedre dem
  • ISO 45001: Arbejdsmiljø - Virksomheden skal kortlægge sit arbejdsmiljø og kontinuerligt forbedre det