Lemvig har den højeste timepris i Midt- og Vestjylland

Alle, der vil bygge i Lemvig, skal i gennemsnit betale 692 kroner per time kommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen, mens det i Herning kun koster 481 kroner i gennemsnit per time. I Skive og Viborg laver kommunerne byggetilladelsen gratis. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Uanset om du skal bygge en ny lagerhal eller et nyt parcelhus, så har Skive og Viborg kommuner gjort det gratis at få en byggetilladelse. Derimod koster det i gennemsnit 692 kroner per påbegyndt arbejdstime i Lemvig, mens Herning Kommune leverer den samme service til i gennemsnit 481 kroner per time.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri over de gennemsnitlige timepriser, som kommunerne tager, når de sagsbehandler byggetilladelser til enfamilieshuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- Nu ved vi desværre ikke noget om, hvor langt tid kommunerne bruger på hver enkelt sag, men når vi taler timepriser, så er det vigtigt, at den regning, kommunerne sender til ansøgerne, er rimelig. Når vi snakker ukomplicerede byggerier som fx et parcelhus, så bør prisen som udgangspunkt maksimalt ligge på 6.000 kroner – og prisen burde i de fleste tilfælde være lavere. Jo højere timeprisen er, jo mere skal kommunerne levere per time, hvis de skal være deres penge værd, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Kommunerne må ikke tjene penge på at sagsbehandle byggesager, og de må derfor kun opkræve et gebyr svarende til de udgifter, som de har på selve sagsbehandlingen.

- Så længe timeprisen ikke overstiger 600 kroner, så synes jeg, at kommunerne holder sig inden for et rimelig niveau, og det gør langt de fleste midt- og vestjyske kommuner heldigvis. Herning har fx siden sidste år skåret næsten 300 kroner af timeprisen og har dermed den laveste timepris i Midt- og Vestjylland, siger Niels Hansen.

Skive og Viborg er to ud af 22 kommuner i Danmark, som sagsbehandler alle byggetilladelser uden beregning.

- Det er et positivt signal at sende til dem, der vil bygge i lokalområdet, at kommunerne leverer den service gratis, og når det gælder virksomheder, så bliver det helt sikkert også opfattet som et erhvervsvenligt signal. Hver gang nogen bygger, er det jo en investering i lokalområdet. Når det er sagt, er det dog ikke et mål i sig selv, at byggetilladelsen skal være gratis. Det vigtigste er stadigvæk, at ventetiden er kort, og den samlede pris er rimelig, siger Niels Hansen, formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, telefon 40 17 20 67
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Gitte Brødsgaard Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.