Lemvig er blandt de mest erhvervsvenlige kommuner i landet

For få opdager de gode muligheder i Lemvig, men kommunen er landets bedste til at uddanne fremtidens arbejdsstyrke, viser undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima fra Dansk Industri.

Lemvig Kommune holder fast i sin flotte placering som den bedste erhvervskommune i den nordlige del af Vestjylland. Det bliver til en 14. plads i årets måling fra DI. Virksomhederne i kommunen vurderer, at Lemvig er landets bedste til at uddanne morgendagens arbejdskraft, og i det hele taget er vurderingen, at kommunen gør rigtig meget for at skaffe arbejdskraft.

- Der er ingen tvivl om, at Lemvig er et godt sted at drive virksomhed. Der er gode rammer, en fin kommunal sagsbehandling og en fin dialog med både politikere og embedsmænd, så de gode rammer er i høj grad tilstede, siger Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Udfordringen er, at det er svært at trække nye virksomheder og medarbejdere til kommunen. Både som nye borgere og som pendlere, fordi transportmulighederne også bliver opfattet som mindre gode. Alligevel anbefaler fire ud af fem virksomheder i Lemvig andre virksomheder at etablere sig i kommunen.

- Jeg vil anbefale Lemvig at satse endnu mere på at fortælle de gode historier fra kommunen, gerne i fællesskab med de gode ambassadører hos virksomhederne. Samt selvfølgelig fortsætte med at udvikle spændende steder at opholde sig i kommunen, siger Claus Arberg.

Ikast-Brande topper igen Dansk Industris undersøgelse.

Placering i Lokalt Erhvervsklima 2010-2020

Kommune

Lemvig

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Gitte Brødsgaard Vesti, mail giv@di.dk , tlf.: 2921 7710 eller presserådgiver Nis Peder Kolby, mail: nipk@di.dk, tlf.: 4032 3400.

Ringkøbing-Skjern og Holstebro producerer mest grøn energi12.5.2023 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse

I både Ringkøbing-Skjern og Holstebro kommuner sørger solceller og vindmøller på land for strøm svarende til 497.000 husstandes forbrug, mens der i Struer kun produceres grøn strøm svarende til 38.500 husstandes forbrug. Der er stor forskel på, hvor meget grøn energi der produceres i de midt- og vestjyske kommuner. DI Midt Vest opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm