LEGO Fonden donerer 100 millioner kroner til børn i Afghanistan og Haiti

Red Barnet og PlanBørnefonden har i dag lanceret ’Alliance for Uddannelse i Kriser’, som skal skabe opmærksomhed om de 128 millioner børn, som lever i kriser og katastrofer og aldrig kommer i skole. På alliancens stiftende møde i dag præsenterede LEGO Fonden et ekstraordinært bidrag på 100 millioner kroner, som skal få børn i Afghanistan og Haiti i skole.

Coronapandemien har synliggjort, hvor alvorligt det er, når børn ikke går i skole. 1,6 milliarder børn i verden har været ramt af skolelukninger i det seneste år. Skolelukningerne vil for de mest udsatte børn betyde, at de aldrig kommer tilbage i skole. Det betyder, at verden står i en alvorlig uddannelseskrise, og vi risikerer, at der i de kommende år, bliver lagt mange millioner børn til de 258 millioner, som i forvejen ikke går i skole.

– Når skolerne lukker, er der stor risiko for, at særligt pigerne ikke kommer tilbage på skolebænken. Det betyder, at vi vil se stigninger i børneægteskaber, tidlige graviditeter og børnearbejde. I den globale krise er der brug for yderligere finansiering og nytænkning, så vi er bedre rustede, når nye kriser opstår”, siger Dorthe Petersen, administrerende direktør hos PlanBørnefonden.

Den nye alliance samler både folketingsmedlemmer, virksomheder, fonde, FN-organisationer og civilsamfund. Formålet med alliancen er at skabe dialog og udvikle innovative løsninger med målet om, at alle børn i kriser og konflikter får adgang til kvalitetsuddannelse.

– Ved at sikre et tættere samarbejde og en bedre forståelse af virkeligheden for børn og unge i kriseområder hos alle deltagere, håber vi ved fælles indsats at kunne få verdens mest sårbare børn i skole, siger Helle Gudmandsen, international uddannelseschef hos Red Barnet.

Danmark kan vise vejen

Udviklingsminister Flemming Møller Mortensen forsikrede på mødet i dag, at Danmark vil fortsætte sit stærke engagement i uddannelse i kriser. Det vil fremgå ar regeringens udkast til finanslov som præsenteres i næste uge.

Yasmine Sherif, som er direktør for den globale fond for uddannelse i kriser (ECW) understregede, at behovet for finansiering aldrig har været større, og et land som Danmark kan have en enorm betydning ved at vise vejen til samarbejde og politisk vilje – ikke bare i Danmark, men i resten af verden.

– Tak til Danmark for det stærke og inspirerende lederskab. Den nye Alliance for Uddannelse i Kriser er en nyskabelse for, hvordan vi sammen kæmper for de mest sårbare børns ret til uddannelse. Politikere, civilsamfund, fonde, og private virksomheder kan forandre verden i fællesskab, sagde Yasmine Sherif.

Kontakt:

Helle Gudmandsen, international uddannelseschef i Red Barnet heg@redbarnet.dk, 2086 0084

Signe Holme, kommunikationschef i PlanBørnefonden, signe.holme@planbornefonden, 6068 3012