Ledigheden stiger – men ikke for udlændinge

Mens ledigheden blandt 3F medlemmer i byggeriet er steget fem måneder i træk, kommer der flere udenlandske medarbejdere ind i den pressede branche. Det udstiller uacceptable bagtanker hos nogle arbejdsgivere, lyder det fra 3F.

De seneste fem måneder i træk er flere danske håndværkere blevet arbejdsløse. Inflation, materialepriser og stigende renter får skylden for opbremsningen, der fem måneder i træk har sendt danske håndværkere over i arbejdsløshedskøen.

Men når de danske håndværkere forsvinder fra byggepladserne, bliver deres plads overtaget af udenlandske kolleger. Netop nu arbejder mere end 30.000 udenlandske medarbejdere i byggebranchen herhjemme. Det tal har aldrig været højere, og mens beskæftigelsen falder blandt de danske håndværkere, stiger den blandt udlændinge.

”Udviklingen giver mig bange anelser og ’flashback’ til det vi så efter finanskrisen, hvor den udenlandske arbejdskraft inden for byggeriet steg, mens den danske arbejdskraft samtidig faldt eller lå underdrejet. De udenlandske medarbejdere er typisk ikke organiseret, kender ikke danske arbejdsvilkår og accepterer derfor ofte markant lavere løn og dårlige ansættelsesforhold. Det udnytter nogle arbejdsgivere, mens danske lønmodtagere bliver sagt op,” siger Søren Heisel, Forbundssekretær i 3F.

Indenfor de seneste fem måneder har mere end 500 af de håndværkere, der er medlemmer af 3F og dækket af overenskomst mistet deres job. I samme periode er antallet af udenlandske håndværkere derimod steget med 1.500.

”Jeg er vred og dybt forundret over arbejdsgivere, der mener, de kan tillade sig at kræve, at det skal være nemmere og endnu billigere at importere arbejdskraft, samtidig med danske lønmodtagere mister deres job. Jeg bliver desværre mere og mere overbevist om, at det mest af alt handler om at dumpe lønnen ved at ansætte udenlandsk arbejdskraft og slippe for at betale ordentlig løn,” siger Søren Heisel

3F har fremlagt flere forslag, og i flere omgange rakt hånden frem til politikere og arbejdsgivere for i fællesskab at løse udfordringerne med udenlandsk arbejdskraft. Men det har arbejdsgiverne indtil videre ikke ønsket.

”Lige nu sidder politikerne igen-igen og forhandler om at gøre det endnu billigere at hente udenlandsk arbejdskraft på trods af, at vi er på vej ind i en hård opbremsning i økonomien og stigende ledighed. I 3F siger vi, at alle er velkomne, hvis de bliver ansat på danske løn- og ansættelsesvilkår. Men det virker ikke som om, at det er alle arbejdsgivere, der ønsker at værne om den danske model, så længe de kan få endnu billigere arbejdskraft fra den anden side af jordkloden. Og den pointe synes jeg, at politikerne skal huske, når de sidder og forhandler,” siger Søren Heisel.

Fakta:
Indenfor de seneste fem måneder har mere end 500 håndværkere, der er medlemmer af 3F, mistet deres arbejde, samtidig er antallet af udenlandske håndværkere stedet med 1.500.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.