Ledigheden i Dansk Metal tager endnu et skridt nedad

Den seneste opgørelse fra Dansk Metals A-kasse viser, at ledigheden blandt fagforbundets medlemmer nu er helt nede på 2,9 procent, hvilket er det laveste siden slutningen af 2008.

Danske lønmodtagere med en jern- og metaluddannelse er særdeles eftertragtede på det danske arbejdsmarked. Det vidner de seneste ledighedstal endnu engang om. Siden krisen var værst, er ledigheden faldet fra mere end ti procent til 2,9 procent i maj 2016. Dansk Metals cheføkonom Thomas Søby peger på, at den reelle ledighed kan være endnu lavere, da en del af de registrerede ledige sandsynligvis er i gang med jobskifte og derfor ikke ledige i en længere periode.

”Der er gang i industriproduktionen i Danmark igen, og det afspejler sig helt tydeligt hos vores medlemmer. Der er rift om dem, fordi de er dygtige og veluddannede. Men midt i glædesrusen over den lave ledighed skal vi huske på, at det også er et udtryk for, at vi står med en massiv udfordring lige om lidt. For nogle af vores faggrupper er ledigheden endnu lavere, og vi pensionerer langt flere, end vi uddanner. Det mærker virksomhederne, der især mangler industriteknikere”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I 2015 var der 598 medlemmer af Dansk Metal med en industriteknikerbaggrund, der trak sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Samme år blev der på landsplan kun uddannet 225 nye industriteknikere – et underskud på 337, alene i 2015. Siden 2011 har det gennemsnitlige årlige underskud ligget på 524 flere industriteknikere, der trak sig tilbage fra arbejdsmarkedet, end der kom ind. For smede er det gennemsnitlige underskud på 66 og for værktøjsmagere drejer det sig om 25 personer – hvert år.

”Heldigvis har de igangværende trepartsforhandlinger fokus på netop kvalificeret arbejdskraft, og jeg tror efterhånden ikke, der er en eneste politiker tilbage, der fornægter problemet med mangel på faglærte. Desværre ser vi samtidig, at regeringen lægger op til massive besparelser på erhvervsskolerne, hvilket er det stik modsatte af, hvad der er behov for”, siger Thomas Søby.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil der mangle 30.000 faglærte inden for jern- og metalområdet i 2025.

”Vi skal have langt flere ind på erhvervsskolerne, virksomhederne skal blive meget bedre til at tage lærlinge, og både arbejdsgiver, arbejdstager og Staten har et ansvar for at efteruddanne den enkelte medarbejder, så vi får gearet arbejdsstyrken til de krav, et stærkt Produktionsdanmark stiller”, siger Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.

Mere om Dansk Metals ledighed her

For yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30 83 10 71

Jens Dissing Munk, pressechef i dansk Metal, telefon 30 17 88 74

NB: Ledighedstallene fra Dansk Metals A-kasser er sæsonkorrigerede.