Ledigheden i Dansk Metal er fortsat rekordlav

Ikke siden slutningen af 2008 har ledigheden blandt medlemmer af Dansk Metals A-kasse været lavere. Samtidig er produktiviteten i industrien steget markant.

Der er fortsat meget få ledige medlemmer af Dansk Metal. Det vidner de seneste ledighedstal fra oktober måned om, hvor den landsdækkende ledighed i forbundets A-kasse er 2,9 procent. En del af disse er medlemmer, der reelt er ledige, mens der også optræder nogle i statistikken, der er i gang med jobskifte og derfor midlertidigt optræder som ledige.

”Vi kan noget i Danmark, og det skal vi huske at glæde os over, inden vi leder efter hårene i suppen. Kigger vi på den danske industri, så har vi mange gode indikatorer på, at vi har med en sund sektor at gøre. Vi har over de seneste år vist, at vi har en godt produktionsklima herhjemme, hvor virksomheder inden for både medicinal-, maskin- og metalindustrien klarer sig godt i den internationale konkurrence. Vi oplever flere ordrer til virksomhederne, lavere ledighed og tilbagetrækning af produktion fra blandt andet Kina”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Produktiviteten i den danske industri er steget jævnt de seneste årtier. Siden 1995 og frem til 2015 er produktiviteten i industrien ifølge Finansministeriet steget med 2,7 procent om året, hvilket ifølge Dansk Metal er en af grundene til, at netop industrien er tilbage på fode efter finanskrisen.

”Der er dog grænser for, hvor længe man kan ligge i overhalingssporet på motorvejen i fjerde gear, før motoren står af. Vi skal op i femte, og det kræver investeringer i fremtidens produktion herhjemme. Primært investeringer i uddannelse, så vi får langt flere faglærte til at løfte den fortsatte udvikling i Produktionsdanmark. Det er et ansvar, som vi alle må hjælpe med at løfte. Langt flere skal starte en erhvervsuddannelse, virksomheder skal blive meget bedre til at tage lærlinge, og vi skal som fagforening have vores medlemmer til at indse, at efteruddannelse er vigtig – hele livet”, siger Thomas Søby.

På landsplan er den sæsonkorrigerede ledighed 2,9 procent, men især i de østjyske afdelinger af Dansk Metal er der langt mellem de ledige. I regionens største afdeling Metal Østjylland er der i oktober kun 1,6 procent ledige. I samme måned sidste år var der tre procent.

”I flere egne af landet kan vi simpelt hen ikke komme længere ned på ledigheden. Og det er et stort problem, at vi pensionerer flere, end vi uddanner. Så der er ingen tvivl om, at vi vil se flaskehalse på industriområdet de kommende år, hvor det bliver mere reglen end undtagelsen, at det er svært at finde for eksempel industriteknikere”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

For yderligere kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071