Ledigheden i Dansk Metal er den laveste i syv år

Med de seneste ledighedstal fra Dansk Metals A-kasser er den nedadgående tendens i ledigheden endnu en gang bekræftet. Med et fald i ledigheden fra 3,4 procent i januar til 3,2 procent i februar er ledigheden den laveste siden januar 2009.

Sammenligner man ledigheden i februar 2016 med ledigheden i samme måned sidste år, så er det samlede fald på 1,1 procentpoint.

”Vi glæder os altid over fald i ledigheden blandt vores medlemmer, da det jo er en klar indikator på, at de er eftertragtede medarbejdere. Ledigheden er dog nu ved at være så lav, at det kan give massive problemer for virksomhederne fremadrettet. De vil simpelthen kunne stå i en situation, hvor de ikke kan dække deres behov for faglærte”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Fald over hele landet

De seneste ledighedstal viser, at ledigheden er faldet i samtlige 34 lokalafdelinger af Dansk Metal. Dermed er der også fald i alle regioner af landet. Lavest er ledigheden blandt medlemmer i Region Midtjylland.

Selvom væksten i Danmark over de senere år har skuffet og ikke levet op til forventningerne, er der ifølge Dansk Metal positive tendenser at fremhæve i dansk industri. Industrieksporten er inde i en stabil vækstbane, produktionsforventningerne er på et højt niveau, lagerbeholdningerne er faldende og kapacitetsudnyttelsen er stigende. Det vil betyde investeringer og peger i retning af en industri, som bevæger sig fremad.

”Industrien ser ud til at være en af Danmarks bedst fungerende sektorer, og ledighedstallene for Dansk Metals medlemmer bekræfter, at der er gang i hjulene”, siger Thomas Søby.

Øget økonomisk vækst vil betyde, at industrien får brug for flere kvalificerede medarbejdere. Virksomhederne kræver dog de nyeste certifikater og opdaterede kvalifikationer, og derfor er det afgørende, at de ledige kommer på jobrettede kurser.

”Opgaven er at sikre, at vi har kvalificerede hænder, der kan leve op til arbejdsgivernes krav, og det kræver netop den målrettede opkvalificering af de ledige, der gør dem attraktive for industrien. Men vi skal også sikre, at der er kvalificeret arbejdskraft i de kommende år, så nu skal virksomhederne simpelthen tage nogle flere lærlinge, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Ledighedstallene fra Dansk Metals A-kasser er sæsonkorrigerede.

For at se udviklingen i ledigheden blandt Dansk Metals medlemmer klik her

For yderligere kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071 eller pressechef i Dansk Metal Jens Dissing Munk, telefon 30178874