Lederne

Lederne vinder sag om forskelsbehandling mod NETS

Et kvindeligt medlem af Lederne kan se frem til millionerstatning fra NETS i sag om forskelsbehandling, lyder en netop afsagt dom fra Østre Landsret.

Det var ulovligt, da Nets undlod at vurdere om Ledernes medlem skulle tildeles aktiekøbsrettigheder sammen med de øvrige medlemmer af ledelsesgruppen i NETS. Det er Østre Landsret netop kommet frem til i en sag, hvor Lederne har repræsenteret et kvindeligt medlem over for NETS.

Derfor er NETS blevet dømt til at betale lige over ni millioner kroner i erstatning samt procesrenter til Ledernes medlem. Derudover skal NETS også dækker sagsomkostningerne på 847.000 kroner.

Ledernes kvindelige medlem var på barsel, da størstedelen af de øvrige medlemmer i ledelsesgruppen blev tilbudt muligheden for at købe aktier i NETS til en særdeles fordelagtig pris. NETS har efterfølgende ikke kunne dokumentere, at det eksempelvis var grundet dårlig performance eller lignende, at kvinden ikke fik tilbudt at købe aktier på lige fod med sine lederkolleger. Derfor konkluderede Landsretten, at der var tale om forskelsbehandling efter ligebehandlingsloven.

Forskelsbehandling har kostet Ledernes medlem millioner

Sophie Becher, der er advokat i Lederne og har ført sagen, glæder sig over afgørelsen – men ærgrer sig over, at den slags sager overhovedet opstår.

For var Ledernes medlem blevet tilbudt aktiekøbsrettighederne, som hun var berettiget til, og havde valgt at indskyde minimumsinvesteringen på 100.000 kroner, så havde hun i dag haft en aktiegevinst på flere millioner kroner.

- Det glæder mig, at Østre Landsret i denne sag har slået fast, at der er tale om ulovlig forskelsbehandling, når man glemmer eller bevidst ser bort fra medarbejdere – både kvinder og mænd – som er på orlov. Derfor mener jeg, at Landsrettens dom er både rimelig og rigtig, og at den understreger over for virksomhederne, at de skal være opmærksomme på reglerne i ligebehandlingsloven, så medarbejdere på orlov ikke bliver forbigået.

Sagen kort

Sagen startede tilbage i slutningen af 2014, hvor Ledernes kvindelig medlem – herefter omtalt KR – går på barsel i sin stilling som Executive Advisor for den daværende CEO. Efter KR går på barsel, kommer der ny CEO i firmaet, som udpeger en ny medarbejder til samme stilling som KR. KR forbliver dog formelt set i samme stilling. Den nye CEO får kort tid efter sin tiltræden mulighed for at tildele aktiekøbsrettigheder til ledelsesgruppen i NETS. Langt størstedelen af ledergruppen tildeles rettighederne, køber aktier i NETS og har efterfølgende tjent flere millioner kroner.

KR bliver ikke tilbudt at købe aktier, mens den nye CEO’s nyansatte Executive Advisor tilbydes muligheden.

Lederne argumenterede i retssagen for, at forløbet viste, at der måtte være en formodning for, at KR var blevet forbigået, fordi hun var på barselsorlov. I denne situation følger det af ligebehandlingsreglerne, at virksomheden skal føre bevis for, at det modsatte er tilfældet.

Landsretten kom frem til, at denne formodning var korrekt, hvorfor KR skal have erstatning, da Nets ikke under sagen kunne føre bevis for, at forbigåelsen ikke var begrundet i barselsorloven.

Information om Lederne

Lederne