Lederne: Vigtigt at holde dansk økonomi på rette spor, mens verdensøkonomien vakler

Dagens rapport fra OECD om verdens økonomi er skræklæsning, når det gælder den globale økonomi. I det lys er problemerne i dansk økonomi få og små. Men det er vigtigt, at det nye folketing holder fast i de seneste regeringers økonomiske politik, konstaterer direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen.

Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne

- Verdensøkonomien er på kanten af en alvorlig krise som følge af vigende udsigter for verdenshandelen og de politiske anslag mod den frie handel. Ikke mindst truende handelskrige mellem USA og Kina, mellem USA og Europa samt den uforudsigelige situation omkring Brexit kan ramme bredt. Det er især Europa, som bliver ramt af udsigter for nærmest stagnerende eksport både internt mellem EU-landene og mellem EU og den øvrige verden.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, som netop i Paris har overværet præsentationen af OECD’s årlige rapport ”Economic Outlook”, hvor OECD-økonomerne gør status på både den globale økonomi og de enkelte medlemslandes økonomiske tilstand.

Dansk økonomi er åben og baseret på livlig samhandel med omverdenen, og dermed er vi også sårbare over for varige og mærkbare tilbageslag i den internationale handel, påpeger Henrik Bach Mortensen. Derfor er det trods fine karakterer til dansk økonomi væsentligt at vise rettidig omhu og rebe sejlene, inden en international storm måtte bryde ud.

- OECD anbefaler, at dansk økonomi styrkes gennem lavere beskatning af arbejdsindkomst og investeringer. Tilsvarende bør produktivitetsudviklingen i økonomien styrkes gennem konkurrencefremmende reformer. Men disse indgreb kan ikke stå alene – det er også nødvendigt at beskytte økonomien mod at smelte ned på grund af mangel på arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Han opfordrer derfor politikerne i den danske valgkamp til at tage OECD’s meldinger til sig:

- Den politiske diskussion bør skifte fokus fra at sende raske mennesker tidligere på pension til at sikre, at velstand og velfærd kan opretholdes gennem øget beskæftigelse af seniorer og kvalificerede udlændinge. Derudover bør politikerne fokusere på at styrke produktivitetsudviklingen i erhvervsvirksomhederne, så velfærdsordningerne og den klimamæssige omstilling kan sikres uden øgede skattebyrder eller svagere offentlig velfærd.

Henrik Bach Mortensen kalder det meget positivt, at OECD kan referere, at Danmark ligger i top, når det gælder erhvervslivets vurdering af den digitale infrastruktur. Sammenlignet med andre OECD-lande er det få danske virksomheder, der oplever, at deres vækst- og udviklingsmuligheder hæmmes af en svag infrastruktur. Omvendt peger OECD på den generelle udfordring, at de potentielle produktivitetsgevinster og andre gevinster ved digital udvikling kun kan høstes af virksomheder i økonomier, hvor befolkningen er godt rustet til den digitale omstilling. Det stiller krav om både grundlæggende og livslang læring af digitale færdigheder.

Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande