Lederne tilslutter sig bachelorløftet

Det er helt rigtigt set af Folketinget, at vi har brug for at skabe et større arbejdsmarked for bachelorer. Og Lederne vil også selv som organisation aktivt arbejde for at rekruttere flere bachelorer. Derfor har Lederne tilsluttet sig uddannelses- og forskningsministerens nye bachelorløfte.
Svend Askær, formand for Lederne

- Lederne har talt meget varmt for, at vi har brug for at skabe et reelt arbejdsmarked for bachelorer, så de studerende tidligere får prøvet kræfter med arbejdsmarkedet. Vi vil selvfølgelig også meget gerne selv som organisation bidrage til, at det sker. Og derfor har vi besluttet at tilslutte os bachelorløftet, som er et stærkt initiativ for at få de politiske intentioner ført ud i virkeligheden.

Sådan siger Ledernes formand, Svend Askær. Lederne er en af over 100 virksomheder og organisationer, som har tilsluttet sig uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers’ nye såkaldte bachelorløfte, som offentliggøres i dag. Her forpligter virksomhederne sig til at gøre en aktiv indsats for at rekruttere flere bachelorer.

- Vi har allerede i dag ansat bachelorer, og jeg er sikker på, at bachelorer kan være rigtig gode kandidater til mange stillinger. Vi vil derfor gøre en ekstra indsats for at gøre bachelorer opmærksomme på jobmuligheder i Lederne og ved konkrete ansættelser have et særligt øje på, om en bachelor kunne være den bedste kandidat, siger Svend Askær.

Mere fleksible kandidatuddannelser er vejen frem

Lederne offentliggjorde i september selv et konkret udspil til politiske initiativer, der kunne fremme et bachelorarbejdsmarked. Og ledernes organisation har helhjertet støttet den brede politiske aftale, som efterfølgende har betydet, at bachelorer blandt andet fremover får retskrav på at kunne vente op til tre år, fra de fuldfører deres bachelor, til at de skal starte på kandidatuddannelsen, hvis de ønsker det.

- Vores mål er jo, at lederne på de danske virksomheder altid har tilstrækkeligt med kvalificerede kandidater, når de skal besætte en stilling. Og bachelorer kan være kvalificeret til rigtig mange job, som ikke nødvendigvis kræver en kandidatuddannelse. Derfor skal vi skabe et arbejdsmarked, hvor vi ikke tvinger folk til at tage to år ekstra på skolebænken, som måske slet ikke er nødvendige, siger Svend Askær.

Han fremhæver, at bachelorerne fremover både kan hoppe direkte ud i jobkarrieren og aldrig kigge sig tilbage. Eller de kan senere vende tilbage til universitetet og tage kandidatuddannelsen enten som hidtil på to år eller den nye et-årige kandidatuddannelse, ligesom der bliver bedre muligheder for den såkaldte erhvervskandidat over fire år, hvor man samtidig arbejder på deltid i en virksomhed.

Pressechef Søren Kudahl
sku@lederne.dk