Lederne: God aftale om fremtidens uddannelser

Lederne roser den nye politiske aftale om ændringer af universitetsuddannelserne. Der tages flere vigtige skridt for at skabe et arbejdsmarked for bachelorer og gøre uddannelserne mere direkte rettet til erhvervslivet.

- Det er en rigtig god dag for fremtidens studerende og det danske samfund. Den politiske aftale giver langt bedre mulighed for at springe ud på arbejdsmarkedet allerede efter en bacheloruddannelse til gavn for både de unge og erhvervslivet. Og samtidig er aftalen gennemsyret af en helt rigtig tankegang om, at alle uddannelser i langt højere grad skal målrettes erhvervslivets behov.

Sådan siger Thomas Christensen, uddannelseschef i Lederne, som reaktion på den netop indgåede aftale om ændringer af universitetsuddannelserne, som alle partier i Folketinget står bag. Aftalen indeholder en række elementer, der flugter med det udspil om veje til et bachelor-arbejdsmarked, som Lederne offentliggjorde i september.

Thomas Christensen glæder sig ikke mindst over, at retskravet for adgang til en kandidatuddannelse udvides. Det betyder, at man fremover får ret til at begynde på kandidatuddannelsen op til tre år efter, at man har fuldført sin bachelor, hvor det skal ske umiddelbart efter i dag. Retskravet udvides også, så det giver ret til optagelse på tilsvarende kandidatuddannelser ved andre universiteter.

- I dag bruges de fleste bacheloruddannelser i Danmark reelt kun som en indgang til kandidatuddannelsen, mens der eksempelvis i Sverige er rigtig mange, som går direkte i job efter deres bachelor. Det bør vi også stile efter i Danmark, fordi det vil være et vigtigt bidrag til at løse den udfordring med mangel på arbejdskraft, som flere og flere ledere og virksomheder oplever. Og den nye aftale er et vigtigt første skridt, siger Thomas Christensen.

Han peger på, at en udvidelse af retskravet kan give flere bachelorer mod på at prøve kræfter med arbejdsmarkedet, fordi de ved, at de kan vende tilbage til universitetet inden for tre år.

Stærkt fokus på arbejdsmarkedets behov

Den nye aftale slår også fast, at alle uddannelser skal tilpasses til arbejdsmarkedets behov, og den såkaldte erhvervskandidat-ordning udvides til 50 uddannelser mod 13 uddannelser. Ordningen gør det muligt at læse på en kandidatuddannelse samtidig med, at man arbejder. Sidst – men absolut ikke mindst – bliver der indført nye etårige kandidatuddannelser på en række områder, som er målrettet til at imødekomme nye kompetencebehov på arbejdsmarkedet.

- Det er meget positivt, at politikerne med denne aftale gør en vigtig indsats for at geare fremtidens universitetsuddannelser bedre til arbejdsmarkedets behov. Vi har hidtil set alt for mange uheldige eksempler på, at unge tager en uddannelse, som ikke efterfølgende kvalificerer til et job. Og det kan vi ikke byde hverken de unge eller erhvervslivet, som har hårdt brug for kompetent arbejdskraft, siger Thomas Christensen.

Han fremhæver også, at de nye tiltag i aftalen alle bidrager til at give en større fleksibilitet i universitetsuddannelserne. Det understøtter udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor løbende omstilling og livslang læring bliver mere og mere afgørende for både medarbejdere og ledere.

Søren Kudahl, pressechef i Lederne, tlf.: 2338 4211

Glædeligt at løngab mellem kønnene skrumper14.9.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Der bliver mindre og mindre forskel på mænds og kvinders løn, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Lederne foreslår at dele barselsdagpengene ligeligt mellem forældrene for at skubbe ydere til udviklingen. De nyeste tal viser, at kvinder i 2018 tjener 12,8 procent mindre end mænd. Ti år tidligere, i 2008, var forskellen på 15,6 procent. - Det er en glædelig udvikling, og vi ser frem til, at forskellen i lønniveau mellem mænd og kvinder helt forsvinder. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at løngabet mellem mor og far er mindre i familier, hvor fædre tager mere barsel, så moren kommer hurtigere tilbage i job. Derfor regner vi med, at kommende EU-regler om en mere ligelig fordeling af barselsreglerne vil skubbe til den positive lønudvikling, siger Nanna Simone Jensen, ligestillingspolitisk konsulent hos Lederne. De kommende EU-regler indebærer, at begge forældre har ret til mindst 8 ugers barselsdagpenge. Lederne ser dog gerne, at vi i Danmark er mere ambitiøse og deler de 32 ugers bars

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vi er midt i en transformation, hvor den digitale verden udfordrer vores traditionelle opfattelse af, hvad en arbejdsplads er, og det stiller nye krav til virksomheder, ledere og medarbejdere. Med konferencen ’Fremtidens Arbejdsplads’ sætter Lederne Østjylland fokus på netop dette og kigger nærmere på, hvordan man som leder kan være med til at skabe de bedste rammer for sig selv og sine medarbejdere, så arbejdspladsen kan imødegå omstillingen med en kombination af god menneskelig balance og konkurrencekraft. Bæredygtighed og digitalisering er de nye business-buzzwords Hvis deltagerne vil vide lidt om, hvilke tendenser de skal holde øje med, så holder Carsten Beck, som er fremtidsforsker på Instituttet for Fremtidsforskning, oplæg om kommende megatrends i samfundet, og han kommer blandt andet ind på, hvordan fremtidens vindere bliver de virksomheder, som kombinerer de kortsigtede og langsigtede mål i deres planlægning. Mød også Varan Pathmanathan, som er såkaldt millennial, iværksætter

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 14:00:31 CESTPressemeddelelse

PRM LEDERNE: HELT RIGTIGT AT FJERNE OPHOLDSKRAVET26.8.2019 10:34:56 CESTPressemeddelelse

Hos Lederne ser man med glæde på, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har garanteret, at regeringen vil fjerne opholdskravet. - Vi er meget glade for beskæftigelsesministerens melding. Det er den helt rigtige beslutning, og det vil gavne dansk erhvervsliv. Vi har brug for både ledere og andre dygtige medarbejdere, der rejser ud og får erfaring ude i verden, siger Berit Toft Fihl, politisk chef i Lederne. Ledernes a-kasse har flere gange, inden opholdskravet blev vedtaget, advaret mod at opholdskravet vil afskrække danskere fra at rejse til udlandet og tage værdifuld erfaring med hjem.

PRM: Skuffende tal for kvinder på STEM-studier25.7.2019 18:00:00 CESTPressemeddelelse

Dagens tal for optaget på de videregående uddannelser er sørgelig læsning, mener uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen. Han hæfter sig ved, at der i år kun er 32 procent kvindelige studerende på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Det er en meget lille fremgang på en procent i forhold til sidste år, da andelen af kvinder var 31 procent. - Jeg havde faktisk troet, at vi i år ville se en væsentlig fremgang på området. Derfor er de nye tal skuffende. Set i internationalt perspektiv ligger Danmark i den tunge ende. I en række lande som eksempelvis Algeriet, Jorden og Tyrkiet er kvinderne bedre præsenteret på de tekniske uddannelser end i Danmark. Vi har brug for at tiltrække så mange talenter som muligt til STEM-uddannelserne. Derfor skal vi selvfølgelig også sørge for, at så mange kvinder som muligt finder vej til uddannelserne, siger han. Lederne mener, at der er brug for at gøre en ekstraordinær indsats, hvis der skal flere kvinder i