Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere

Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne

De såkaldte udviklingspaneler har lørdag morgen offentliggjort en række anbefalinger til at forbedre rammerne for at være leder i den offentlige sektor. Panelerne har også peget på relevante udfordringer omkring styringen af den offentlige sektor.

Hos Lederne glæder direktør Henrik Bach Mortensen sig over, at panelerne peger på, at nytænkning af rammerne for ledelse er helt afgørende for udvikling af den offentlige sektor.

- Det er dog alt for forenklet blot at pege på kompetenceudvikling af ledere som løsningen. Der er i stedet brug for klare rammer for, hvordan man skal være leder i den offentlige sektor. Det er derfor afgørende, at Ledelseskommissionen kommer hele vejen rundt og peger på konkrete løsninger, der kan skabe rammer for effektiv ledelse i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen med henvisning til regeringens ledelseskommission, der i næste ventes at offentliggøre sine anbefalinger om ledelse i det offentlige.

Udviklingspanelerne foreslår i dag blandt andet et større fokus på resultater for borgerne og peger på, at det kræver en helt anden åbenhed om resultater.

- Det er helt korrekt at foreslå fokus på og åbenhed om resultater frem for på processer. Det er resultaterne, som har betydning for ”kunderne”, dvs. borgerne og skatteyderne. Det giver en anden og mere relevant ledelsesopgave, som både stiller større krav til de offentlige ledere, og som giver medarbejderne klarhed om forventningerne til deres arbejde. Men denne ændring i ønskerne til den offentlige sektor forudsætter også en ny opfattelse af forholdet mellem ledere og ansatte i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen.

Yderligere oplysninger:

Berit Toft Fihl