Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere

Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne

De såkaldte udviklingspaneler har lørdag morgen offentliggjort en række anbefalinger til at forbedre rammerne for at være leder i den offentlige sektor. Panelerne har også peget på relevante udfordringer omkring styringen af den offentlige sektor.

Hos Lederne glæder direktør Henrik Bach Mortensen sig over, at panelerne peger på, at nytænkning af rammerne for ledelse er helt afgørende for udvikling af den offentlige sektor.

- Det er dog alt for forenklet blot at pege på kompetenceudvikling af ledere som løsningen. Der er i stedet brug for klare rammer for, hvordan man skal være leder i den offentlige sektor. Det er derfor afgørende, at Ledelseskommissionen kommer hele vejen rundt og peger på konkrete løsninger, der kan skabe rammer for effektiv ledelse i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen med henvisning til regeringens ledelseskommission, der i næste ventes at offentliggøre sine anbefalinger om ledelse i det offentlige.

Udviklingspanelerne foreslår i dag blandt andet et større fokus på resultater for borgerne og peger på, at det kræver en helt anden åbenhed om resultater.

- Det er helt korrekt at foreslå fokus på og åbenhed om resultater frem for på processer. Det er resultaterne, som har betydning for ”kunderne”, dvs. borgerne og skatteyderne. Det giver en anden og mere relevant ledelsesopgave, som både stiller større krav til de offentlige ledere, og som giver medarbejderne klarhed om forventningerne til deres arbejde. Men denne ændring i ønskerne til den offentlige sektor forudsætter også en ny opfattelse af forholdet mellem ledere og ansatte i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen.

Yderligere oplysninger:

Berit Toft Fihl
Sekretariatschef
E-mail: btf@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside