Lederes løn er steget næsten tre procent det seneste år

Ny lønstatistik fra Lederne viser, at de privatansatte ledere har fået 2,9 procent mere i løn det seneste år. Det svarer til en reallønsforbedring på 2,3 procentpoint. Ledernes formand, Svend Askær, glæder sig over, at medlemmerne bliver belønnet for deres betydning for de gode resultater i dansk erhvervsliv.

De privatansatte ledere har fået en gennemsnitlig lønstigning på 2,9 procent fra september 2017 til september 2018. Det er den højeste lønstigning siden 2010-2011 i Ledernes årlige lønstatistik. Det betyder også, at lederne har fået en pæn reallønsstigning, fordi forbrugerpriserne kun er steget med 0,6 procent. Den gennemsnitlige lønstigning for hele arbejdsmarkedet er 2,3 procent.

Ledernes formand, Svend Askær, peger på, at de højere lønstigninger til lederne hænger sammen med, at der er stor efterspørgsel efter god ledelse i de her år.

- Gode ledere hænger ikke på træerne, og i opgangstider er det en efterspurgt medarbejdergruppe. Samtidig er det sådan, at de største lønstigninger til den enkelte leder kommer i forbindelse med et jobskifte, og vi har oplevet en høj grad af mobilitet blandt vores medlemmer de seneste par år. Vi har heller aldrig haft så mange medlemmer, der har henvendt sig til os for at få gennemgået nye ansættelseskontrakter, siger Svend Askær.

Yngste og ældste ledere har fået størst lønstigning

Over 14.000 privatansatte ledere indgår i Ledernes lønstatistik, som er indsamlet af analyseinstituttet YouGov. Tallene viser, at den gennemsnitlige lederløn i september 2018 var på 57.920 kroner om måneden inklusive pension. Det er lederne i aldersgruppen 45-54 år, som tjener bedst, men det seneste år har det faktisk været de yngste (under 40 år) og de ældste årgange (mindst 55 år), som har fået den højeste lønstigning i procent.

- Jeg ser de højere lønstigninger til lederne over 55 år som en anerkendelse af, at erfaring har en stor værdi i lederjobbet specifikt og på arbejdsmarkedet generelt. Og heldigvis er der en klar tendens til, at erhvervslivet bliver mere og mere bevidst om de lidt ældre medarbejdere og lederes betydning. Virksomhederne gør langt mere for at fastholde og rekruttere dem end for bare få år siden og er også parate til at betale for det, siger Svend Askær.

Pressechef Søren Kudahl
E-mail: sku@lederne.dk

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et