Lederes løn er steget næsten tre procent det seneste år

Ny lønstatistik fra Lederne viser, at de privatansatte ledere har fået 2,9 procent mere i løn det seneste år. Det svarer til en reallønsforbedring på 2,3 procentpoint. Ledernes formand, Svend Askær, glæder sig over, at medlemmerne bliver belønnet for deres betydning for de gode resultater i dansk erhvervsliv.

De privatansatte ledere har fået en gennemsnitlig lønstigning på 2,9 procent fra september 2017 til september 2018. Det er den højeste lønstigning siden 2010-2011 i Ledernes årlige lønstatistik. Det betyder også, at lederne har fået en pæn reallønsstigning, fordi forbrugerpriserne kun er steget med 0,6 procent. Den gennemsnitlige lønstigning for hele arbejdsmarkedet er 2,3 procent.

Ledernes formand, Svend Askær, peger på, at de højere lønstigninger til lederne hænger sammen med, at der er stor efterspørgsel efter god ledelse i de her år.

- Gode ledere hænger ikke på træerne, og i opgangstider er det en efterspurgt medarbejdergruppe. Samtidig er det sådan, at de største lønstigninger til den enkelte leder kommer i forbindelse med et jobskifte, og vi har oplevet en høj grad af mobilitet blandt vores medlemmer de seneste par år. Vi har heller aldrig haft så mange medlemmer, der har henvendt sig til os for at få gennemgået nye ansættelseskontrakter, siger Svend Askær.

Yngste og ældste ledere har fået størst lønstigning

Over 14.000 privatansatte ledere indgår i Ledernes lønstatistik, som er indsamlet af analyseinstituttet YouGov. Tallene viser, at den gennemsnitlige lederløn i september 2018 var på 57.920 kroner om måneden inklusive pension. Det er lederne i aldersgruppen 45-54 år, som tjener bedst, men det seneste år har det faktisk været de yngste (under 40 år) og de ældste årgange (mindst 55 år), som har fået den højeste lønstigning i procent.

- Jeg ser de højere lønstigninger til lederne over 55 år som en anerkendelse af, at erfaring har en stor værdi i lederjobbet specifikt og på arbejdsmarkedet generelt. Og heldigvis er der en klar tendens til, at erhvervslivet bliver mere og mere bevidst om de lidt ældre medarbejdere og lederes betydning. Virksomhederne gør langt mere for at fastholde og rekruttere dem end for bare få år siden og er også parate til at betale for det, siger Svend Askær.

Pressechef Søren Kudahl
E-mail: sku@lederne.dk

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande