Lederen skal holde sig fra send-knappen i juleferien

Mange ledere bruger juledagene på at lægge planer for det nye år. Planerne bør først sendes til medarbejderne, når ferien er slut, lyder rådet fra Lederne

Mange ledere bruger juledagene på at gøre sig tanker om, hvad der skal ske i det nye år. Men lederen bør holde sine formuleringer om nye mål og nye opgaver på et drev i computeren til ferien er ovre.

Sådan lyder rådet fra teamchef hos Lederne, Michael Uhrenholt.

- Lederen skal huske at holde fingeren fra send-knappen, selvom det kan være fristende at skrive en mail med det samme til medarbejderne, så lederen kan sætte flueben ved opgaven, siger han.

Lederen kan ikke vide, hvordan en mail om arbejdsopgaver for det nye år vil blive modtaget hjemme ved juletræet, forklarer Michael Uhrenholt.

- Mange medarbejdere vil være i tvivl om, hvorvidt de skal svare her og nu eller, om de skal forberede sig, så de er klar den første dag efter ferien, eller om de bare skal ignorere mailen – hvis de ellers kan – indtil de møder på arbejde igen efter nytår, siger Michael Uhrenholt, der er chef for ledelsesrådgiverne hos Lederne.

Når julen falder som den gør i år, med få hverdage mellem jul og nytår, vil mange medarbejdere vælge at holde fri. Derfor vil flere formentligt føle sig forstyrret i år sammenlignet med andre år, hvor der er flere arbejdsdage mellem jul og nytår.

- Det er klart, at lederen sagtens kan tage en snak om opgaver i det nye år med de medarbejdere, som er på arbejde mellem jul og nytår. Men de mange der holder fri, bør ikke bringes i tvivl om, hvad der forventes af dem, mens de holder juleferie med familien, siger Michael Uhrenholt.

Teamchef Michael Uhrenholt, Lederne – mobil 24 28 24 63

PRM: Nye barselsregler skal fremme kvinders karrierer8.3.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Vi har brug for at tiltrække, fastholde og udvikle flere kvindelige talenter på det danske arbejdsmarked. Det er uholdbart, at der i dag er langt færre kvindelige end mandlige ledere, og at kvinderne tjener mindre end mændene. Lederne foreslår derfor nu at ændre barselsreglerne for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. - For et lille land som Danmark er det fuldstændig afgørende, at vi udnytter talentmassen så godt som overhovedet muligt. Det gør vi desværre ikke i dag, når kvinderne kun udgør mindre end en tredjedel af lederne på det danske arbejdsmarked, og kvinder samtidig tjener betydeligt mindre end mænd. Derfor må vi som samfund tage markante skridt for at fremme kvinders karriereudvikling. Og det er et vigtigt skridt at ændre barselsreglerne. Sådan siger Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne, som begrundelse for, at Lederne i dag fremlægger fem konkrete forslag til, hvordan staten kan fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Det mest markan

PRM: Lederne og DA går sammen om uddannelse i trivsel28.2.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse