Lederen skal holde sig fra send-knappen i juleferien

Mange ledere bruger juledagene på at lægge planer for det nye år. Planerne bør først sendes til medarbejderne, når ferien er slut, lyder rådet fra Lederne

Mange ledere bruger juledagene på at gøre sig tanker om, hvad der skal ske i det nye år. Men lederen bør holde sine formuleringer om nye mål og nye opgaver på et drev i computeren til ferien er ovre.

Sådan lyder rådet fra teamchef hos Lederne, Michael Uhrenholt.

- Lederen skal huske at holde fingeren fra send-knappen, selvom det kan være fristende at skrive en mail med det samme til medarbejderne, så lederen kan sætte flueben ved opgaven, siger han.

Lederen kan ikke vide, hvordan en mail om arbejdsopgaver for det nye år vil blive modtaget hjemme ved juletræet, forklarer Michael Uhrenholt.

- Mange medarbejdere vil være i tvivl om, hvorvidt de skal svare her og nu eller, om de skal forberede sig, så de er klar den første dag efter ferien, eller om de bare skal ignorere mailen – hvis de ellers kan – indtil de møder på arbejde igen efter nytår, siger Michael Uhrenholt, der er chef for ledelsesrådgiverne hos Lederne.

Når julen falder som den gør i år, med få hverdage mellem jul og nytår, vil mange medarbejdere vælge at holde fri. Derfor vil flere formentligt føle sig forstyrret i år sammenlignet med andre år, hvor der er flere arbejdsdage mellem jul og nytår.

- Det er klart, at lederen sagtens kan tage en snak om opgaver i det nye år med de medarbejdere, som er på arbejde mellem jul og nytår. Men de mange der holder fri, bør ikke bringes i tvivl om, hvad der forventes af dem, mens de holder juleferie med familien, siger Michael Uhrenholt.

Teamchef Michael Uhrenholt, Lederne – mobil 24 28 24 63

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse