Ledere har fået 2,5 pct. mere i løn

Formand for Lederne Svend Askær

Lønnen for de privatansatte ledere i Danmark er det seneste år vokset med 2,5 procent. Det viser Ledernes nye lønstatistik. Ledernes formand Svend Askær mener, lønstigningen vidner om ansvarlighed. Han glæder sig samtidig over, at ledere i alderen 50 til 59 år har høstet de største lønstigninger det seneste år.

Plusset på 2,5 procent er helt på niveau med lønudviklingen de seneste tre år, hvor stigningen har ligget på henholdsvis 2,2 procent i 2014, 2,6 procent i 2015 og 2,3 procent i 2016.

Forbrugerpriserne i Danmark er det seneste år steget med 1,6 procent. Lederne har dermed i gennemsnit oplevet en stigning i reallønnen på 0,9 procent. I gennemsnit tjener en privatansat leder i Danmark nu 56.105 kroner.

- De privatansatte lederes lønstigning vidner igen i år om en stor grad af ansvarlighed. Stigningen afspejler en afdæmpet inflation, og jeg hæfter mig ved, at lederne får en tilfredsstillende reallønsstigning på knap én procent. Det er ikke kun positivt for ledernes private økonomi, men også for konkurrenceevnen, siger formanden for Lederne Svend Askær.

Ifølge lønstatistikken har ledere i alderen 50 til 59 år været de største vindere ved lønforhandlingerne det seneste år. De 50-54-årige har høstet en lønstigning fra 2016 til 2017 på 2,8 procent, mens de 55-59-årige kan notere sig for et gennemsnitligt plus på 3,1 procent. Til gengæld må den yngste gruppe af ledere nøjes med en stigning på 2,0 procent.

- Selvom forskellene mellem aldersklasserne ikke er voldsomt store, glæder jeg mig over tendensen til, at det denne gang er de midaldrende, som er steget mest i løn. Det vidner om, at virksomhederne gerne vil fastholde de erfarne lederne, men også, at virksomhederne decideret efterspørger kontinuitet og stabilitet – og gerne vil betale for det, siger Svend Askær.

Lønstatistikken er udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Statistikken er baseret på lønoplysninger fra 17.388 ledere, heraf er 15.352 af lederne ansat i den private sektor.

Yderligere oplysninger:

Svend Askær