Ledere forventer vækst i dansk erhvervsliv i 1. halvår af 2017

Dansk erhvervsliv er på vej ind i et 1. halvår af 2017 med stigende omsætning, produktion og eksport. Samtidig vil nytårsklokkerne markere indgangen til et halvt år med uændret eller stigende beskæftigelse. Det er essensen af en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.151 ledere i private danske virksomheder.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, forventer 66 procent af lederne, at virksomhedens omsætning vil stige det næste halve år. Næsten lige så mange, 64 procent, forventer stigende produktion, mens 60 procent af lederne kalkulerer med stigende overskud. Lidt færre, 53 procent, vurderer, at eksporten stiger i 1. halvår af 2017.

På beskæftigelsesområdet ser lederne frem til, at der i en vis grad skal gang i rekrutteringen og udfærdigelsen af ansættelseskontrakter. 41 procent forventer et halvår med stigende antal medarbejdere, mens 48 procent tror, at virksomhedens samlede antal medarbejdere forbliver uændret. Der er især forventning om nyansættelser af faglærte og medarbejdere med videregående uddannelser.

Formanden for Lederne Svend Askær slår fast, at han deler de adspurgte lederes optimisme med henblik på 1. halvår af 2017. Men han mener samtidig, at tallene bør være et vink med en vognstang til politikerne om ikke at tage væksten for givet.

- Vækst kræver gode vækstbetingelser. Og når mange virksomhedsledere fortsat har foden hvilende forsigtigt på bremsepedalen, handler det om, virksomhedernes rammebetingelser skal blive meget bedre. Derfor håber jeg, at intentionerne i det nye regeringsgrunlag om at gøre det billigere og nemmere at drive virksomhed i Danmark bliver ført ud i livet med blandt andet lavere skatter, mindre bureaukrati og forbedret infrastruktur, siger formanden for Lederne Svend Askær.

Lederne foretager fast konjunkturundersøgelsen hvert halve år, og de nye resultater ligger meget tæt op ad resultaterne i de seneste undersøgelser. Blandt andet er andelen af ledere, som forventer stigende beskæftigelse og stigende omsætning i den nye undersøgelse, helt identisk med tallene i den konjunkturundersøgelse, der blev udarbejdet for ét år siden.

Den nye undersøgelse offentliggøres i sin helhed i starten af januar 2017.

Yderligere oplysninger:
Svend Askær
E-mail sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail mmo@lederne.dk

Grafik med Lederne logo
Formanden for Lederne Svend Askær

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside