Ledere forventer fremgang på alle hylder i 2016

Der er ifølge lederne på de danske virksomheder lagt op til et gyldent første halvår af 2016 for erhvervslivet. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne viser, at vi er på vej ind i en periode med stigende omsætning, overskud og eksport, og også på beskæftigelsesområdet blæser der optimistiske vinde.

66 procent af de 1.603 adspurgte ledere i undersøgelsen kalkulerer med stigende omsætning det kommende halve år, mens 22 procent tror, omsætningen bliver omtrent uændret. Kun 12 procent forventer, at den daler.

Tilsvarende forventer 61 procent af lederne stigende overskud, 60 procent regner med stigende produktion, og 52 procent ser frem til, at eksporten går opad i første halvår af 2016.

På beskæftigelsesområdet lyder vurderingen fra 41 procent af lederne, at antallet af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 45 procent tror på omtrent uændret beskæftigelse. Kun 14 procent af lederne kalkulerer med færre medarbejdere.

Sammenlignet med en tilsvarende konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget for ét år siden er forventningerne til omsætning, produktion, overskud og antal medarbejdere markant mere positive, og det glæder formanden for Lederne Svend Askær.

- Der er tale om en meget markant, optimistisk udmelding fra lederne i dansk erhvervsliv, som lægger op til et første halvår af 2016 med fremgang på alle hylder – økonomisk så vel som beskæftigelsesmæssigt. Jeg deler ledernes store optimisme i lyset af blandt andet den lave rente, de lave energipriser og den reallønsstigning, som stort set alle oplever. Samlet set giver det et solidt grundlag for en stigende efterspørgsel, fastslår Svend Askær.

Ifølge undersøgelsen kan der i det kommende halve år opstå problemer med at besætte de stillinger, som bliver ledige. 20 procent af de adspurgte ledere forventer, at det kan blive vanskeligt at rekruttere faglærte, mens 18 procent forudser udfordringer, når der skal findes menige medarbejdere med videregående uddannelser. Og når der kigges tilbage på, hvad der er sket på virksomhederne det seneste halve år, har 19 procent oplevet problemer med at finde de ønskede faglærte så vel som medarbejderen med en videregående uddannelse i bagagen.

- Undersøgelsen understreger risikoen for flaskehalse, og det er bemærkelsesværdigt, hvor vanskeligt det allerede nu er at finde dygtige, veluddannede medarbejdere sammenlignet med blot ét eller to år tilbage. Meget tyder på, at virksomhederne i stigende grad i 2016 blandt andet må rette blikket uden for Danmarks grænser, når ledige stillinger skal besættes, siger Svend Askær.

Undersøgelsen er foretaget af Lederne i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed senere i december.

Svend Askær
E-mail sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef