Lederne

Ledere er afgørende for den grønne omstilling

Danmark kommer ikke i mål med grøn omstilling uden ledere, lyder det fra eksperter, ledere og politikere, der har bidraget til publikationen ”Klima kræver ledelse”, som Lederne offentliggør i dag.

Vi kommer ikke i mål med de ambitiøse nationale klimamål uden ledelse. Det er konklusionen i ”Klima kræver ledelse”, hvori Ledernes Hovedorganisation deler sine visioner for danske lederes rolle i den grønne omstilling.

En række debattører, eksperter, politikere og ledere bidrager i publikationen til at belyse den grønne omstilling fra hvert deres synspunkt. Blandt bidragyderne er klimaminister Dan Jørgensen, formand for CONCITO, Connie Hedegaard, professor i selskabsledelse på CBS, Steen Thomsen, og administrerende direktør hos Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris.

I sit bidrag til publikationen peger Bodil Nordestgaard Ismiris blandt andet på, at fremtidens ledere vil blive mødt med krav om bæredygtighed fra forskellige grupper af interessenter:

- Der kommer til at ske store forandringer inden for klimaområdet. Ledere vil blive mødt med ny lovgivning, nye krav fra kunder, medarbejdere, banker og meget mere. Men det er samtidig også netop ledere, der kan sikre, at vi når i mål ved at træffe de rette valg og beslutninger og sætte retningen ude i virksomheden. Kort sagt, at tænke klima og bæredygtighed ind i kernen af ledelse, lyder det i hendes bidrag.

Klimaminister Dan Jørgensen peger også på behovet for værdibaseret ledelse i den grønne omstilling:

- For at vi lykkes med vores høje klimaambitioner, er der helt sikkert behov for ledere, der kan udstikke retningen ude i virksomhederne. Så hvis man skal være en stærk leder i den grønne omstilling, skal man altså være en værdibaseret leder, siger Dan Jørgensen i et interview til ”Klima kræver ledelse”

Connie Hedegaard mener, at kompleksiteten i den grønne omstilling medfører et stort behov for ledelse:

- Jeg tror simpelthen ikke, at man kan lave så store transformationer – hverken af et samfund eller en virksomhed – uden at det har et klart ophæng i ledelse. Klimaudfordringen er så kompleks, og det er utroligt svært for den enkelte medarbejder nede i et eller andet system at se igennem kompleksiteten, siger hun.

Som medlem af Europa-Parlamentet fremhæver Pernille Weiss (K), at ledere er afgørende for at føre politiske ideer ud i virkeligheden.

- Vi kan ikke lave den grønne omstilling, uden at det er ledelsen ude i virksomheden, der går foran. Og det er ofte dem, vi i EU laver instrumenterne til. Og vi kan jo som politikere have alle mulige gode idéer om, hvad der skal foregå, men hvis ikke vi skræddersyer instrumenterne, så de ligger godt i hånden i de forskellige typer brancher og virksomheder, så opnår vi ingenting, siger hun.

Læs hele publikationen ”Klima kræver ledelse” her.

Information om Lederne

Lederne