Ledere bør gennemgå epoxy-uddannelse

For at undgå at flere bliver syge af at arbejde med epoxy og lignende stoffer, bør personer, der leder arbejdet med de giftige stoffer, være uddannet i at håndtere dem. Det anbefaler LO og de øvrige arbejdstagerrepræsentanter i Arbejdsmiljørådet, at beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen skriver ind i arbejdsmiljøloven.

– Det bør være et krav i arbejdsmiljøloven, at ledere, der har ansvaret for arbejdet med epoxy og lignende giftige stoffer, er uddannet i brugen af dem. De her stoffer er vigtige at kunne håndtere rigtigt. I sommer så vi, hvordan det kan gå, hvis der ikke er styr på sikkerheden, siger LO-næstformand Morten Skov Christiansen.

Forslaget kommer på baggrund af sommerens arbejdsskadesager hos vindmøllefabrikanterne Siemens og Vestas, hvor omkring 170 medarbejdere har fået anerkendt astma og eksem som en arbejdsskade efter at have været udsat for epoxy og isocyanater.

Uenighed i Rådet om epoxy-uddannelse
Forslaget fra arbejdstagersiden i Arbejdsmiljørådet kommer oveni de 18 anbefalinger, som et enigt Arbejdsmiljøråd allerede har udarbejdet efter anmodning fra den daværende beskæftigelsesminister, Jørn Neergaard Larsen. Her ønskede LO og de øvrige arbejdstagerorganisationer også at anbefale den obligatoriske uddannelse, men da arbejdsgiversiden desværre ikke ønskede at medtage anbefalingen, har LO, FTF og AC nu valgt at tilføje anbefalingen på eget hånd.

Ledere bør selv være uddannet i Epoxy-håndtering for at give viden videre
Arbejdsmiljørådet anbefaler nemlig, at virksomhedernes opmærksomhed rettes mod at sikre effektivoplæring, instruktion og tilsyn i arbejdet med de giftige stoffer bl.a. gennem bedre vejledning til virksomhederne. Men efter LO’s opfattelse forudsætter dette, at de ansvarlige ledere er ordentligt uddannet i brugen af dem.

– Hvis Arbejdsmiljørådets anbefalinger skal virke efter hensigten, er det vigtigt, at de ansvarlige ledere også er klædt ordentlig på i hverdagen. Og det er et krav, som ansvarlige virksomheder allerede lever op til. Men det er et vigtigt område at få øget opmærksomheden omkring også blandt de virksomheder, som ikke altid tænker så meget i forebyggelse, siger Morten Skov Christiansen.

Læs Arbejdsmiljørådets anbefalinger her

Kontakt: LO’s pressetelefon 26 11 97 10.