LB Forsikring kommer ud med rekordstort overskud – og det skal komme medlemmerne til gode

Flotte investeringsresultater og fortsat færre skader på grund af Covid-19 er to af grundene til, at Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab kommer ud med et årsresultat på 894 mio. kr. før skat for 2021. Det er næsten 300 mio. kr. højere end i 2020 – en stigning på 47,5%.
LB Forsikrings hovedsæde på Amerika Plads

De mere end 412.000 medlemmer i LB Forsikring kan forvente en større loyalitetsrabat i slutningen af 2022. Det kunne LB Forsikring allerede melde ud i december sidste år. I 2022 bliver loyalitetsrabatten på en kvart milliard kroner, altså 250 mio. kr. Samtidig bliver rammen for, hvornår man som medlem kan få adgang til rabatten sat ned fra, at man skal have haft en indboforsikring i tre år, til at man skal have haft den i to år.

”Vi er et forsikringsfællesskab i LB Forsikring. Det betyder, at vi står sammen og dækker hinanden, når det går galt, men også at vi står sammen, når det går godt. Vi har haft nogle usædvanlige år. I to år har Covid-19 påvirket vores liv, og også vores skadeshistorik. Vi har simpelthen haft færre skader. Det kan ses på økonomien. Samtidig har vi haft nogle virkelig flotte investeringsresultater, og begge dele skal naturligvis også komme medlemmer til gode,” siger Jan Kamp Justesen, CVO og konstitueret adm. dir. i LB Forsikring.

På trods af de færre skader steg erstatningsprocenten dog til 74,4% i 2021 mod 70,2% i 2020. Den stigende erstatningsprocent skyldes primært et realiseret afløbstab i 2021, for nedlukningen har stadig i 2021 betydet færre skader særligt på indbo- og bilforsikringen. I slutningen af 2021 nærmer erstatningsprocenten sig et normalt niveau. Investeringsafkastet udgør 776,4 mio. kr. i 2021 en stigning på mere end 300 mio. kr. i forhold til sidste år, og combined ratio udgør 92,2% i 2021 mod 89,0% i 2020.

”Vi har ikke aktionærer i normal forstand. Vores ejere er medlemmerne, og derfor har vi en mere cirkulær tankegang i forhold til vores økonomi. Vi ser det som en god ting, når så mange af de penge, som medlemmerne indbetaler, går tilbage til medlemmerne i kraft af højere erstatninger, bedre dækninger eller som i år, hvor 250 mio. kr. flyder tilbage i kraft af loyalitetsrabat,” siger Jan Kamp Justesen.

Grøn investeringsstrategi har givet gevinst

Det gode investeringsresultat i 2021 skal også ses i lyset af, at LB Forsikring i juni som det første danske forsikringsselskab vedtog en klimastrategi for investeringer. Klimastrategien sætter det konkrete mål, at LB Forsikrings investeringer skal leve op til Paris-aftalen om at begrænse stigningen i den globale gennemsnitstemperatur til under 2 grader og maksimalt 1,5 grader i 2030.

”Vi investerer for næsten 10 mia. kr., og de investeringer kommer med et ansvar. Vi har længe tænkt over, hvordan vi investerede, men nu er de tanker blevet konkrete og vedtaget af bestyrelsen. Det er jeg stolt over. Vores fundament er bygget på et ønske om at passe på hinanden og på fællesskabet. Det betyder, at vi opfører os ordentligt, tager ansvar og hjælper, hvor vi kan, og det gør vi blandt andet gennem vores investeringer,” siger Jan Kamp Justesen og fortsætter:

”Når det så samtidig er en gevinst for forretningen og i sidste ende medlemmerne, så giver det kun mening at kombinere en omtanke for klimaet og miljøet med vores investeringer.”

Nøgletal for 2021(opgjort før Loyalitetsrabat):

Erstatningsprocenten blev 74,4% i 2021 (70,2% i 2020)

Combined Ratio blev blev 92,2% i 2021 (89% i 2020)

Omkostningsprocenten udgjorde 16,4 %i 2021 (18,0% i 2020)

Fakta om LB Forsikring

LB Forsikring er et medlemsejet forsikringsselskab, der består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og LB Forsikring til PFA, som har over 412.000 medlemmer. Det gør både LB Forsikring til det største medlemsejede forsikringsselskab og det tredjestørste privatforsikringsselskab i Danmark.

LB Forsikrings hovedsæde på Amerika Plads