Boligsiden.dk

Laveste udbud af huse siden 2010

Antallet af huse til salg daler for syvende måned i træk, og det betyder, at udbuddet i februar måned var det laveste siden 2010. Det viser nye nøgletal fra Boligsiden.dk.

Det er længe siden, der har været så få boliger til salg på det danske boligmarked. Antallet af villaer og rækkehuse i udbud er nu dalet i syv måneder i træk. Det viser Boligsidens Udbudsstatistik for februar. Tallene slår desuden fast, at udbuddet ikke har været lavere på noget tidspunkt i 2010’erne, og at de 36.492 boliger, der var til salg i februar, er to procent færre end i januar.

Det lave udbud skal ses som et udtryk for hurtige handler. Og ikke at der bliver sat færre boliger til salg. I januar og februar 2017 blev der sat godt 9.000 huse til salg, hvilket er mellem ni og 25 procent flere end i samme periode de foregående år.

”Der er et godt gennemløb i salget, så det her er ikke et udtryk for, at danskerne holder igen med at sætte deres huse til salg. Tværtimod. Det er snarere et udtryk for, at dem der er til salg, bliver solgt. Der bliver tæret på lageret, og mæglerne kan ikke få nye varer på hylderne hurtigt nok til at følge med efterspørgslen, og det har vi nu kunnet se på udbuddet i mange måneder,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Boligkøbere skal forberede sig
Det faldende udbud i februar er en tendens, der kan ses over hele landet, og i forhold til samme tidspunkt sidste år er det kun i Region Sjælland, at der kan ses en svagt stigende tendens. Det overordnede billede med dalende antal boliger i udbud er dog ikke noget, der bekymrer Birgit Daetz.

”Udbuddet er lavt sammenlignet med de foregående år, men der er stadig rigtig meget forskelligt at vælge mellem og noget for enhver smag og pengepung. Forskellen i forhold til tidligere er, at det generelle flow i salget gør, at køberne ofte må forberede sig lidt bedre på, hvad de vil have, fordi boliglageret er blevet mindre. Det øger risikoen for, at andre køber huset for næsten af dig.”

Det samlede udbud af huse er ikke det eneste, der er faldet i februar måned. Antallet af ejerlejligheder er svundet ind med 3,5 procent, mens markedet for fritidshuse er blevet to procent mindre.

Udbudsstatistik hver måned
Boligsiden.dk producerer i starten af hver måned, året rundt, aktuelle statistikker på udbuddet af boliger i hele Danmark. Opgørelsen af det aktuelle udbud er delt op i landets regioner og i kategorierne villa/rækkehuse, ejerlejligheder og fritidshuse. Har du brug for yderligere informationer, f.eks. tal på konkrete kommuner, er du altid velkommen til at kontakte os.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs også mere på Boligsiden.dk.

Boligsiden Udbudsstatistik for februar 2017

Villa og rækkehuse

Fritidshuse

Region Syddanmark