Laveste antal konkurser i installationsbranchen siden 2014

Installationsbranchen er kommet stærkt igennem 2020 på trods af coronapandemien. Det kan også ses på antallet af konkurser, som dog risikerer at stige i løbet af 2021.
Yderligere oplysninger: Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik var der i 2020 der 105 installationsvirksomheder, som gik konkurs – heraf 22 i elbranchen og 53 VVS- og blikkenslagerforretninger. Det er det laveste antal konkurser i installationsbranchen siden 2014.

Antallet af konkursramte fuldtidsjob er ligeledes på det laveste niveau de seneste mange år. I elbranchen var der kun 13 konkursramte fuldtidsjob i 2020, hvilket er lige over én tiendedel i forhold til de 107 konkursramte fuldtidsjobs der var i 2019. For vvs- og blikkenslagerforretninger var der 139 konkursramte fuldtidsjobs i 2020, hvilket er tæt på en halvering i forhold til 2019.

“Installationsbranchen stod igennem udfordringerne i 2020 med et solidt fundament. Derudover har statens økonomiske hjælpepakker også haft en betydelig indflydelse, når det gjaldt om at holde antallet af konkurser nede,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.

”Vi har set et meget drastisk fald i antallet af konkursramte fuldtidsjobs. Det indikerer, at hjælpepakkerne og den udskudte moms har været en betydelig hjælp for virksomhedernes overlevelse gennem 2020. Men det tyder også på, at nogle virksomheder, som ikke er så veldrevne, er blevet holdt kunstigt i live,” siger Maria Schougaard Berntsen.

De friske januartal fra Danmarks Statistik over antallet af konkurser for alle brancher i Danmark viser dog, at 2021 startede ud med en rigtig hård måned. For virksomheder, hvor der er ansatte og/eller en omsætning på over en million kroner, er antallet af konkurser nu 40 procent højere end på samme tidspunkt sidste år.

“Man går ikke konkurs af en enkelt dårlig måned. Men virksomhederne har nu i hele 2020 trukket på opsparingen og suppleret med hjælpepakker for at holde sig i live i de delbrancher, hvor coronapandemien har reduceret efterspørgslen eller lukket butikker ned,” siger Maria Schougaard Berntsen, og fortsætter:

”Hvis opsparingen løber tør, og der ikke kommer nye penge i kassen, så fungerer det jo ganske simpelt ikke, og derfor er det også bydende nødvendigt, at der hurtigst muligt kommer en plan for, hvordan vi klogt kan genåbne.”

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.