Lav mormormad med mormor - live i Øksnehallen på fredag den 19. august

I Øksnehallen under Copenhagen Cooking har vi på fredag den 19.8 mellem kl. 14.00 og 20.00 sat 18 mormødre og farmødre i stævne for at snakke, tilberede og smage mormormad.

Sammen med kokken Martin Guf vil vi kokkerere og smage på nogle af de gamle klassikere som karbonader, stegt flæsk og forloren hare. Samtidig inviteres gæsterne i Øksnehallen til at være med – og indgå i en dialog om mad dengang og i dag. Hvorfor elsker vi mormor mad? Var råvarerne bedre dengang end i dag? Hvad med det ernæringsmæssige? Var mormors måde at tænke mad på mere bærerdygtig end nutidens madvaner?

Over de næste tre måneder fortsætter vi med at hylder mormormad, fordi vi fejrer Coops 150-års jubilæum ved at smage os igennem mormors mad og afgøre, hvilken mormorret der er danskernes favorit.

Hvad er danskernes favorit-mormorret?
Ud fra Ditte Ingemanns roste bog ”Moderne mormormad” har Samvirke udvalgt ti mormorretter fra 50’erne , 60’erne, 70’erne og 80’erne, der alle deltager i konkurrencen om at blive danskernes favorit-mormorret.

Se afstemningen og deltag i konkurrencen på www.coop150.dk

Mere info eller aftaler om at kikke forbi Øksnehallen fredag:
Bo Søby Kristensen: bo.soeby.kristensen@coop.dk eller 23 24 46 76

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i