Lav mad fra bunden-workshop: Kokkelandsholdet underviser på Blå Kors’ sommerlejre

I år vil unge fra sårbare familier få mulighed for at lære fra nogle af landets bedste kokke på Blå Kors’ sommerlejre i Hillerød og Bording. Det sker, når Kokkelandsholdet og Lidl afholder udendørs madlavnings-workshop. Aktiviteten er den første i Lidl og Kokkelandsholdets nye samarbejde, der skal forbedre danskernes ’skills’ i køkkenet og kendskabet til danske råvarer.

Kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade. Sådan lyder menuen, når kokkelandsholdet og Lidl holder workshop for udsatte unge på to af Blå Kors’ sommerlejre i juli måned. Workshoppen skal give de unge nye færdigheder i køkkenet og inspirere dem til selv at lave mere mad fra bunden.

”Det er så fantastisk, at vi kan binde vores forskellige ekspertiser sammen i dette arrangement og hæve barren for aktiviteter med samarbejdspartnere. Denne gang sætter vi fokus på udsatte unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det, synes jeg, er skønt, at vi kan bidrage til”, siger Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl.

Blå Kors' sommerlejr i Hillerød og Bording er for unge i alderen 13-19 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom, eller som er økonomisk trængte. Sommerlejrene afholdes for at give de unge gode oplevelser, som kan give dem selvtillid, selvværd og følelsen af fællesskab.

Kokkelandsholdet som rollemodeller

I spidsen for sommerlejrenes madlavnings-workshops står Christian Wellendorff, som er holdkaptajn for Kokkelandsholdet. Sammen med sin kollega vil han guide de unge gennem menuen, hvor alt laves fra bunden med danske råvarer.

”Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave hjemmelavet mad og vælge de sunde og friske råvarer frem for fx købepizza og kebab, og måske er der endda nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen. Det ville være fantastisk!”, fortæller Christian Wellendorf.

Hos Blå Kors er lejrchef Sigrid Blay Steiner også begejstret for samarbejdet med Lidl og Kokkelandsholdet, og hun håber også, at kokkene kan være med til at inspirere: ”Hvem ved, om der måske er en af deltagerne, som drømmer om at blive kok?”, siger hun.

Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark. Derfor får Blå Kors i år også glæde af Lidls nye samarbejde med Kokkelandsholdet. Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5.000 kroner til hver af Blå Kors' i alt otte sommerlejre.

Kokkelandsholdet og Lidl besøger Blå Kors’ sommerlejr i Hillerød og Bording d. 6. og 16. juli.

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68

Morten Juul Andersen, CEO Dansk Gastronomisk Union: morten.andersen@dkgu.dk eller 21 84 64 96

Thomas Røddik Korneliussen, Kommunikationschef i Blå Kors Danmark, trk@blaakors.dk eller tlf. +45 26 20 20 46

Om Lidl:

• 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
  • Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
  • Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.