Lav mad fra bunden-workshop: Kokkelandsholdet underviser på Blå Kors’ sommerlejre
Kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade. Sådan lyder menuen, når kokkelandsholdet og Lidl holder workshop for udsatte unge på to af Blå Kors’ sommerlejre i juli måned. Workshoppen skal give de unge nye færdigheder i køkkenet og inspirere dem til selv at lave mere mad fra bunden.
”Det er så fantastisk, at vi kan binde vores forskellige ekspertiser sammen i dette arrangement og hæve barren for aktiviteter med samarbejdspartnere. Denne gang sætter vi fokus på udsatte unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det, synes jeg, er skønt, at vi kan bidrage til”, siger Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl.
Blå Kors' sommerlejr i Hillerød og Bording er for unge i alderen 13-19 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom, eller som er økonomisk trængte. Sommerlejrene afholdes for at give de unge gode oplevelser, som kan give dem selvtillid, selvværd og følelsen af fællesskab.
Kokkelandsholdet som rollemodeller
I spidsen for sommerlejrenes madlavnings-workshops står Christian Wellendorff, som er holdkaptajn for Kokkelandsholdet. Sammen med sin kollega vil han guide de unge gennem menuen, hvor alt laves fra bunden med danske råvarer.
”Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave hjemmelavet mad og vælge de sunde og friske råvarer frem for fx købepizza og kebab, og måske er der endda nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen. Det ville være fantastisk!”, fortæller Christian Wellendorf.
Hos Blå Kors er lejrchef Sigrid Blay Steiner også begejstret for samarbejdet med Lidl og Kokkelandsholdet, og hun håber også, at kokkene kan være med til at inspirere: ”Hvem ved, om der måske er en af deltagerne, som drømmer om at blive kok?”, siger hun.
Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark. Derfor får Blå Kors i år også glæde af Lidls nye samarbejde med Kokkelandsholdet. Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5.000 kroner til hver af Blå Kors' i alt otte sommerlejre.
Kokkelandsholdet og Lidl besøger Blå Kors’ sommerlejr i Hillerød og Bording d. 6. og 16. juli.
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68
Morten Juul Andersen, CEO Dansk Gastronomisk Union: morten.andersen@dkgu.dk eller 21 84 64 96
Thomas Røddik Korneliussen, Kommunikationschef i Blå Kors Danmark, trk@blaakors.dk eller tlf. +45 26 20 20 46
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.
Bjerringbro har fået sin første Lidl21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag morgen kunne butikschef Henriette Vorret klippe det røde bånd og officielt åbne Lidls første butik i Bjerringbro. Henriette og hendes team of lokalkendte ansigter fik en varm velkomst af en stor menneskare, der ventede spændt på at udforske byens nyeste dagligvarebutik.
Lidl åbner første butik i Marielyst på Falster21.3.2024 12:45:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag morgen åbnede dagligvarekæden Lidl dørene til sin første butik i Marielyst på Falster. I front for butiksteamet står den erfarne og lokalkendte butikschef Brian Kok, som ser frem til at lære kunderne endnu bedre at kende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum