Lav mad fra bunden-workshop: Kokkelandsholdet underviser på Blå Kors’ sommerlejre

Kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade. Sådan lyder menuen, når kokkelandsholdet og Lidl holder workshop for udsatte unge på to af Blå Kors’ sommerlejre i juli måned. Workshoppen skal give de unge nye færdigheder i køkkenet og inspirere dem til selv at lave mere mad fra bunden.
”Det er så fantastisk, at vi kan binde vores forskellige ekspertiser sammen i dette arrangement og hæve barren for aktiviteter med samarbejdspartnere. Denne gang sætter vi fokus på udsatte unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det, synes jeg, er skønt, at vi kan bidrage til”, siger Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl.
Blå Kors' sommerlejr i Hillerød og Bording er for unge i alderen 13-19 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom, eller som er økonomisk trængte. Sommerlejrene afholdes for at give de unge gode oplevelser, som kan give dem selvtillid, selvværd og følelsen af fællesskab.
Kokkelandsholdet som rollemodeller
I spidsen for sommerlejrenes madlavnings-workshops står Christian Wellendorff, som er holdkaptajn for Kokkelandsholdet. Sammen med sin kollega vil han guide de unge gennem menuen, hvor alt laves fra bunden med danske råvarer.
”Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave hjemmelavet mad og vælge de sunde og friske råvarer frem for fx købepizza og kebab, og måske er der endda nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen. Det ville være fantastisk!”, fortæller Christian Wellendorf.
Hos Blå Kors er lejrchef Sigrid Blay Steiner også begejstret for samarbejdet med Lidl og Kokkelandsholdet, og hun håber også, at kokkene kan være med til at inspirere: ”Hvem ved, om der måske er en af deltagerne, som drømmer om at blive kok?”, siger hun.
Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark. Derfor får Blå Kors i år også glæde af Lidls nye samarbejde med Kokkelandsholdet. Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5.000 kroner til hver af Blå Kors' i alt otte sommerlejre.
Kokkelandsholdet og Lidl besøger Blå Kors’ sommerlejr i Hillerød og Bording d. 6. og 16. juli.
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68
Morten Juul Andersen, CEO Dansk Gastronomisk Union: morten.andersen@dkgu.dk eller 21 84 64 96
Thomas Røddik Korneliussen, Kommunikationschef i Blå Kors Danmark, trk@blaakors.dk eller tlf. +45 26 20 20 46
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum