Lav mad fra bunden-workshop: Kokkelandsholdet underviser på Blå Kors’ sommerlejre

Kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade. Sådan lyder menuen, når kokkelandsholdet og Lidl holder workshop for udsatte unge på to af Blå Kors’ sommerlejre i juli måned. Workshoppen skal give de unge nye færdigheder i køkkenet og inspirere dem til selv at lave mere mad fra bunden.
”Det er så fantastisk, at vi kan binde vores forskellige ekspertiser sammen i dette arrangement og hæve barren for aktiviteter med samarbejdspartnere. Denne gang sætter vi fokus på udsatte unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det, synes jeg, er skønt, at vi kan bidrage til”, siger Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl.
Blå Kors' sommerlejr i Hillerød og Bording er for unge i alderen 13-19 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom, eller som er økonomisk trængte. Sommerlejrene afholdes for at give de unge gode oplevelser, som kan give dem selvtillid, selvværd og følelsen af fællesskab.
Kokkelandsholdet som rollemodeller
I spidsen for sommerlejrenes madlavnings-workshops står Christian Wellendorff, som er holdkaptajn for Kokkelandsholdet. Sammen med sin kollega vil han guide de unge gennem menuen, hvor alt laves fra bunden med danske råvarer.
”Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave hjemmelavet mad og vælge de sunde og friske råvarer frem for fx købepizza og kebab, og måske er der endda nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen. Det ville være fantastisk!”, fortæller Christian Wellendorf.
Hos Blå Kors er lejrchef Sigrid Blay Steiner også begejstret for samarbejdet med Lidl og Kokkelandsholdet, og hun håber også, at kokkene kan være med til at inspirere: ”Hvem ved, om der måske er en af deltagerne, som drømmer om at blive kok?”, siger hun.
Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark. Derfor får Blå Kors i år også glæde af Lidls nye samarbejde med Kokkelandsholdet. Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5.000 kroner til hver af Blå Kors' i alt otte sommerlejre.
Kokkelandsholdet og Lidl besøger Blå Kors’ sommerlejr i Hillerød og Bording d. 6. og 16. juli.
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68
Morten Juul Andersen, CEO Dansk Gastronomisk Union: morten.andersen@dkgu.dk eller 21 84 64 96
Thomas Røddik Korneliussen, Kommunikationschef i Blå Kors Danmark, trk@blaakors.dk eller tlf. +45 26 20 20 46
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding28.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum