Lav din egen bæredygtige julepynt

Når julen nærmer sig begynder julepynten også at komme frem. Gader og strøget bliver fyldt med julelys og forvoksede udgaver af julepynten hjemme i stuerne, og i takt med alt dette stiger lysten til at pynte op indendørs måske også. I stedet for at købe ny julepynt kan det dog være både sjovt og bæredygtigt at lave det selv, og man kan både spare penge og ressourcer ved at være kreativ med pynten. Denne artikel giver et par tips til, hvordan du selv kan komme i gang med at lave bæredygtig julepynt.

Brug bæredygtige materialer

Når du vil lave bæredygtig, no-waste julepynt er det vigtigt at gå efter bæredygtige materialer. Hold igen med plastik og nyuíndkøbte materialer, og brug i stedet træ, blade, mos eller sten. Du kan også være heldig at finde tilbehør og materialer i genbrugspapir eller andre nedbrydelige fibre. Når materialerne er fundet er det bare at komme i gang med at samle, forme og kreere. Du kan for eksempel bruge ståltråd til at forme dit pynt. Tråden kan bruges på en væld af måder, og kun fantasien sætter grænser for, hvad de kan formes til. Ståltråd kan også bruges til at holde sammen på de andre materialer som grene, gran eller mos, hvis du vælger at bruge det i din pynt. Det kan også fås i mange forskellige former og tykkelser, der passer til selv de største og mest farverige kreationer.

Brug naturen

Når man siger bæredygtiged tænker mange på naturen og det grønne, og det er også de baner du skal tænke i, hvis du vil kaste dig ud i at lave flot, bæredygtig julepynt. Specielt i vintermånederne kan du finde mange flotte ting ved bare at gå en tur i skoven eller langs stranden. Mos, grene, større stykker træ og sten giver et flot organisk udtryk. og er en god måde at bringe naturen indenfor i en ellers grå og våd periode. Du kan også give materialerne en makeover ved, for eksempel, at male på dem. En lille træstub skåret i en skrå vinkel fra toppen kan males og blive til en lille nisse, der både kan stå inde eller ude, og mos kan tilføjes en smule glimmer og blive flot og julet.

Tænk ud af boksen

Et sidste trick er at tænke ud af boksen. Find din innovative og kreative side frem, og overvej om materialer, der ikke umiddelbart virker som julepynt, kan blive det. Hvis du for eksempel tager i skoven og finder et gammelt, flot stykke træ, kan dette bruges til fyrfadslys, eller gøres mere julet ved at tilføje ståltråd og bånd. Her kan du også finde din indre ingeniør frem, og kreere forskellige konstruktioner eller ophæng. Det gælder i sidste ende bare om at tænke over de mange forskellige funktioner et givent materialer har, og udnytte det bedst muligt.