Lau Christensen: Det lærte remote-arbejde mig

Står du i en situation hvor du har overvejet om remote-arbejde er noget dig, kan du med fordel dykke ned i denne pressemeddelelse. Iværksætter Lau Christensen har netop været på et 6 måneders langt eventyr i det Sydspanske og deler hans vigtigste læringspunkter herunder.

IT-iværksætter Lau Christensen valgte i september 2021 at tage på et remote-eventyr til Spanien. Lau udtaler til erhvervslivtrekanten.

"Uden corona havde jeg ikke siddet her - det var lidt en øjenåbner for mig. Du har muligheden for at sidde, hvor du vil, når du bygger en forretning som vores. Den går jo ikke i stå. Det kunne vi se under corona."

Nu er der gået et halvt år og sidenhen er Lau blevet langt klogere på remote-arbejde. Dét med at flytte til et nyt land, tage den bærbare computer under armen og igangsætte en ny hverdag, er ikke uden udfordringer. Det kan være basale ting som:

- Når bussen ikke kommer som planlagt og dine planer ændres.
- Når caféen kun modtager kontanter og den nærmeste hæveautomat ligger 800 m. derfra.
- Når du tager et par ekstra strømper på om aftenen, fordi isoleringen er = 0.
- Når supermarkedet har lukket om søndagen og du er løbet tør for toiletpapir.
- Når onsdag lige pludselig er en helligdag, du aldrig har hørt om før, og ALT har lukket.
- Når den ældre nabokvinde truer dig med at drukne dig i poolen, fordi du har overtrådt en af de mange pool-regler (måske en humormisforståelse).
- Når 5 min i Spanien også er det samme som Mañana, Mañana og du risikerer at vente 20 min…
- Når du forsøger at bestille din mad på spansk og tjeneren siger ”sorry?”. Tjeneren stiller så et spørgsmål retur på engelsk. Du siger så ”sorry?”.

Ovenstående handler ikke om tale remote-arbejde ned, men tværtimod illustrere de små daglige udfordringer man også møder.

"Det øver én i at se muligheder frem for udfordringer – det kan bruges i mange af livets aspekter. Udtaler Lau og fortsætter.

- At rejse, arbejde og bo i en ny kultur er svært at forberede sig på, men i min optik er det en uddannelse i sig selv."

Lau driver sammen med sin kompagnon Andreas Thomsen virksomheden Meresalg Marketing, der arbejder med SEO, Affiliate Marketing og Linkbuilding. Under hele opholdet har Andreas og Lau kommunikeret online uden problemer. I selvsamme periode har de formået at skabe vækst i deres forretning.

De vigtigste læringspunkter

- At direkte kopiere en traditionel kontorgang til remote er svært. Det kræver tilpasning. Løbende.

- Huske at puste ud - når hjem og arbejde flettes sammen, er det afgørende at have pusterum.

- Forståelse og klare retningslinjer med teamet hjemmefra.

- Just do it - remote er sjovt - men ikke for alle.

Vores virksomhed blev stiftet i marts 2013. Hele eventyret startede i Løgumkloster, Sønderjylland. I dag sidder vi primært i Kolding og har gjort det siden 2016. Vores adresse er: Dalbygade 40b 2. sal (Volkerts Fabrikker)

Vi er et kompetent hus, når det handler om SEO, Linkbuilding og Affiliate Marketing. Vi er ikke blot din konsulent, men din samarbejdspartner, der ser den personlige relation som en stor værdi.