ITD - International Transport Danmark

Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem

Del
Jyllands-Posten bringer i dag en historie under overskriften ”Lastbiler fylder som aldrig før og skaber trængsel på vejene”. Heri udtrykker flere eksperter og bilister i personbiler utilfredshed med lastbilerne. Ifølge ITD er kritikken dog skudt ved siden af.

- Lastbilerne kører ikke rundt på vejene for at være til gene for alle andre trafikanter. Vognmændene og deres chauffører udfører derimod et yderst vigtigt arbejde, opretholder forsyningssikkerheden og fragter det gods, som virksomheder og privatpersoner har bestilt. Vi holder Danmark kørende, og lastbilerne er en gevinst for samfundet og økonomien, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i en kommentar til artiklen.

- Vi deler som alle andre frustrationen over den massive trængsel på motorvejsnettet, men svaret er ikke at skælde ud på lastbilerne. Alle ved, at vi ville have haft væsentligt bedre plads på vores veje, herunder også til lastbiler, hvis infrastrukturen havde været udbygget i takt med behovet. Det er desværre ikke sket. Heldigvis har politikerne lyttet og reageret ved at lægge massive investeringer til veje ind i den nye infrastrukturaftale. Det er godt og bedre sent end aldrig, for selvfølgelig skal vejnettet udbygges yderligere for at få plads til både personbiler og lastbiler, siger Carina Christensen.

ITD minder om, at lastbiler blot udgør en lille del af den danske bilpark. Siden årtusindeskiftet er der således kommet over 850.000 danske personbiler ud på vores veje herhjemme, og der er i alt over 2,5 mio. personbiler indregistrerede i Danmark. Til sammenligning udgør antallet af store lastbiler og sættevognstrækkere blot lidt over 42.000.

- Trængslen skyldes altså ikke primært mange flere lastbiler – men i langt større grad det stærkt stigende antal personbiler. Kritikken af lastbilernes plads på vejnettet er forfejlet, og der er ingen proportioner i artiklen, der kun sammenligner udvikling i procent og ikke reelle tal, siger Carina Christensen videre. 

I artiklen peger flere, herunder transportministeren på, at trængselsproblemerne skyldes lastbilernes tomkørsel.

- Det er en skrøne at tro, at der kører mange halv- eller heltomme lastbiler rundt. Tal fra Danmarks Statistik dokumenterer, at tomkørslen er gået markant ned. Således udgjorde procentandelen af lastbilers lasteevne 39% i 2008, men tallet i 2020 er steget til 56%. Med andre ord er kørsel med lastbiler de sidste 15 år blevet stadig mere effektiv, siger Carina Christensen, som også afviser vejafgifter som løsningen på trængselsproblemet:

- Vejafgifter vil ikke mindske transport med lastbiler. Det vil blot gøre det dyrere at transportere, siger Carina Christensen.  

I ITD glæder man sig trods alt over, at politikere og eksperter i artiklen er enige om, at der ikke er alternativer til lastbilerne, som er både effektive og fleksible.

- Lastbilerne holder Danmark kørende og repræsenterer et erhverv, som er helt afgørende for et hvert velfærdssamfund. Husk gerne det næste gang, du møder en lastbil, siger Carina Christensen.

Kontakter

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye