Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem

Jyllands-Posten bringer i dag en historie under overskriften ”Lastbiler fylder som aldrig før og skaber trængsel på vejene”. Heri udtrykker flere eksperter og bilister i personbiler utilfredshed med lastbilerne. Ifølge ITD er kritikken dog skudt ved siden af.

- Lastbilerne kører ikke rundt på vejene for at være til gene for alle andre trafikanter. Vognmændene og deres chauffører udfører derimod et yderst vigtigt arbejde, opretholder forsyningssikkerheden og fragter det gods, som virksomheder og privatpersoner har bestilt. Vi holder Danmark kørende, og lastbilerne er en gevinst for samfundet og økonomien, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i en kommentar til artiklen.

- Vi deler som alle andre frustrationen over den massive trængsel på motorvejsnettet, men svaret er ikke at skælde ud på lastbilerne. Alle ved, at vi ville have haft væsentligt bedre plads på vores veje, herunder også til lastbiler, hvis infrastrukturen havde været udbygget i takt med behovet. Det er desværre ikke sket. Heldigvis har politikerne lyttet og reageret ved at lægge massive investeringer til veje ind i den nye infrastrukturaftale. Det er godt og bedre sent end aldrig, for selvfølgelig skal vejnettet udbygges yderligere for at få plads til både personbiler og lastbiler, siger Carina Christensen.

ITD minder om, at lastbiler blot udgør en lille del af den danske bilpark. Siden årtusindeskiftet er der således kommet over 850.000 danske personbiler ud på vores veje herhjemme, og der er i alt over 2,5 mio. personbiler indregistrerede i Danmark. Til sammenligning udgør antallet af store lastbiler og sættevognstrækkere blot lidt over 42.000.

- Trængslen skyldes altså ikke primært mange flere lastbiler – men i langt større grad det stærkt stigende antal personbiler. Kritikken af lastbilernes plads på vejnettet er forfejlet, og der er ingen proportioner i artiklen, der kun sammenligner udvikling i procent og ikke reelle tal, siger Carina Christensen videre.

I artiklen peger flere, herunder transportministeren på, at trængselsproblemerne skyldes lastbilernes tomkørsel.

- Det er en skrøne at tro, at der kører mange halv- eller heltomme lastbiler rundt. Tal fra Danmarks Statistik dokumenterer, at tomkørslen er gået markant ned. Således udgjorde procentandelen af lastbilers lasteevne 39% i 2008, men tallet i 2020 er steget til 56%. Med andre ord er kørsel med lastbiler de sidste 15 år blevet stadig mere effektiv, siger Carina Christensen, som også afviser vejafgifter som løsningen på trængselsproblemet:

- Vejafgifter vil ikke mindske transport med lastbiler. Det vil blot gøre det dyrere at transportere, siger Carina Christensen.

I ITD glæder man sig trods alt over, at politikere og eksperter i artiklen er enige om, at der ikke er alternativer til lastbilerne, som er både effektive og fleksible.

- Lastbilerne holder Danmark kørende og repræsenterer et erhverv, som er helt afgørende for et hvert velfærdssamfund. Husk gerne det næste gang, du møder en lastbil, siger Carina Christensen.

Undersøgelse af kompensation til Post Danmark21.10.2021 12:06:16 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Det drejer sig om støtte på 224 mio. kroner, der er blevet givet selskabet i 2020. ITD glæder sig over, at der nu laves en grundig undersøgelse af Transportministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende Post Danmark. ITD har tidligere kritiseret statens rundhåndede støtte til Post Danmark og har gennem flere år kørt forskellige sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod Post Danmark, som den danske del af PostNord-koncernen hedder.

Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu21.10.2021 08:31:16 CEST | Pressemeddelelse

I mere end tre år har der været forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser. Mens danske vognmænd og chauffører gentagne gange må til lommerne og betale bøderne, når de ikke kan finde en ledig plads, så er det stadig ikke lykkedes at få de udenlandske vognmænd og chauffører til at betale deres bøder, som oftest bare ender i skraldespanden. Det kan vi ikke tolerere længere, og nu må regeringen træde i karakter og få indført straksbøder for de udenlandske virksomheder.

Lad de private klare vintertjenesten13.10.2021 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med seniorpakke7.10.2021 16:44:34 CEST | Pressemeddelelse

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende. Næsten halvdelen af alle danske chauffører er over 50 år, og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører.

Regeringens grønne køreplan skuffer29.9.2021 16:23:33 CEST | Pressemeddelelse

Danske vognmænd må fortsat affinde sig med, at investeringer i grønne teknologier er forbundet med stor usikkerhed. Den nye grønne køreplan fra regeringen viser hverken retning eller kommer med tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der efterspørger konkrete tiltag, der kan hjælpe vognmændene med at omstille deres dieseldrevne køretøjer til alternative brændstoffer.