LaserTryk.dk tæt på at fordoble bundlinje

LaserTryk.dk’s netop offentliggjorte regnskab viser en bundlinje, der er steget 80 procent fra 2015 til 2016. Nye produkter og god ordresammensætning er en del af forklaringen, og 2017 tegner til ny rekord.
Esben Mols Kabell (tv.) og kompagnon Anders Grønborg har netop afleveret rekordregnskab for 2016, hvor bundlinjen er vokset fra 12,5 millioner kroner i 2015 til 22,5 millioner kroner. Nye produkter og ordresammensætning er hovedforklaringerne bag succesen. Foto: PR.

Bøger, hæfter, løsblade og foldere er kernen, men i de senere år er bannere, skilte og udstillingssystemer samt T-shirts, æsker og puslespil også blevet en del af det hastigt voksende og varierede sortiment hos en af landets største trykkerier, LaserTryk.dk, der ligger i Skejby i det nordlige Aarhus. Virksomheden har netop offentliggjort regnskabet for 2016 med rekordbundlinje, der er gået i vejret med 80 procent sammenlignet med 2015. Årets solide vækst skyldes primært en produktudvikling, der er tilpasset kundernes stigende efterspørgsel.

Nye produkter har været afgørende for den organiske vækst og omsætningsfremgangen, vi har oplevet i 2016, hvor vi også har formået at øge bundlinjen markant fra 12,5 millioner kroner til lidt over 22,5 millioner kroner. Forbedringen i lønsomheden skyldes blandt andet, at ordresammensætningen har været god for vores produktionsapparat. Flere ordrer med mindre volumen giver samlet set en bedre lønsomhed, forklarer Esben Mols Kabell, der er direktør hos LaserTryk.dk.

Ifølge direktøren vil fokus på produktudvikling fortsætte i resten af 2017, hvor LaserTryk.dk forventer en omsætnings- og ebit-fremgang på cirka 30 procent. Når det kan svare sig at udvide produktsortimentet, skyldes det, at priserne på tryksager generelt falder, mens efterspørgslen samtidig stiger. Dermed kan en virksomhed som LaserTryk.dk øge omsætningen, uden det går ud over lønsomheden.

Fem opkøb og produktion på Sjælland

Ligesom de foregående år har LaserTryk.dk i 2016 taget aktivt del i den konsolidering, der er i gang i trykkeribranchen, hvor effektivitet og høj kundeservice er afgørende for succes og overlevelse. Fem mindre trykkerier er opkøbt i løbet af 2016, og opkøb vil også stå på listen over målene for 2017.

For nylig har trykkerivirksomheden åbnet ny produktion i Vallensbæk ved København for at sikre en kundeoplevelse helt i top for de sjællandske kunder.

Med produktion på Sjælland tager vi et stort skridt i retning af vores kunder, hvor vi nu kan levere tryksager samme dag, hvis bestillingen er lagt inden klokken 11.00 om formiddagen. Den kundeservice er afgørende for en forretning som vores, hvor langt størstedelen af omsætningen hentes via webshoppen, siger Esben Mols Kabell.

LaserTryk.dk’s søsterselskaber i Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien udvikler sig hastigt, hvor vækstinitiativerne fra den danske forretning også går sin sejrsgang.

I resten af 2017 vil fokus blandt andet være på den tyske del af forretningen, hvor der er et stort uudnyttet potentiale for yderligere vækst.

LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med cirka 300 medarbejdere blandt Nordens største trykkerier – og seks gange kåret til Gazelle af Børsen. Virksomheden, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk