LaserTryk.dk advarer om faretruende mangel på ny arbejdskraft i grafisk branche

Et af Nordens største trykkerier, LaserTryk.dk, advarer nu om, at manglen på ny og kvalificeret arbejdskraft er så udbredt, at det truer branchens flerårige fremgang. Skal landets trykkerier fortsat opleve vækst, er flere elever en nødvendighed.
– Vi har uddannet mange elever, som aldrig har forladt vores virksomhed, og flere af dem er blandt vores allerdygtigste medarbejdere. Ligesom mange af dem i dag sidder i lederstillinger i virksomheden, siger koncerndirektør Anders Grønborg (t.h.), der sammen med koncerndirektør Esben Mols Kabell (t.v.) udgør virksomhedens øverste, danske ledelse. Foto: PR

Med omkring 300 medarbejdere kan LaserTryk.dk notere sig som et af Nordens største trykkerier. Virksomheden har løbende omkring 20 elever og er den arbejdsgiver i den danske, grafiske branche, der tager flest lærlinge ind. Men nu sender den store trykkerivirksomhed et klart signal til resten af branchen. Hvis ikke det skal have konsekvenser for branchens vækst og udvikling, skal der oprettes markant flere elevpladser i fremtiden.

– Der er konstant mangel på faglært personale i branchen og brug for flere elevpladser. Når vi ansætter en grafisk tekniker fra et andet trykkeri, går der tre uger, så har en af vores egne sagt op til fordel for et bedre tilbud fra et tredje trykkeri. Uden flere medarbejdere, der er dedikerede til faget, får vores branche svært ved at holde momentum i fremtiden, siger koncerndirektør Esben Mols Kabell, der sammen med koncerndirektør Anders Grønborg udgør virksomhedens øverste, danske ledelse.

Alternativet er ringere kvalitet

På TECHCOLLEGEs landsskole for grafiske teknikere i Aalborg, der årligt færdiguddanner omkring 35 grafiske teknikere, frygter man ligeledes, at manglen på faglærte får store konsekvenser for branchen.

Det er vigtigt for den grafiske branche at øge antallet af elevpladser i Danmark. Danske trykkerier skal leve af at levere en kvalitet, der er højere end den, der tilbydes i flere produktionsbillige lande. Det kræver netop faglærte folk, der har forståelse for workflowet og kvaliteten, fortæller uddannelsesleder på landsskolen, Mikkel Drejer Raunslund.

- Vores største udfordring som landsskole er at få eleverne ud i hele landet. Vi rekrutterer engagerede nordjyske elever, men de er sjældent interesserede i en elevplads hundredvis af kilometer væk. Derfor har vi brug for, at branchen og de forskellige fagområders brancheforeninger øger fokus på egen-rekruttering af elever i de lokale områder markant, tilføjer han.

En god investering

LaserTryk.dk medgiver, at det koster ressourcer med oplæring af elever, og at det kan være forstyrrende for produktionen med de mange skoleophold. Men loyaliteten og indsigten i virksomheden opvejer til fulde udgifterne.

– Vi har uddannet mange elever, som aldrig har forladt vores virksomhed, og flere af dem er blandt vores allerdygtigste medarbejdere. Ligesom mange af dem i dag sidder i lederstillinger i virksomheden. Vi mener, at erfaring direkte fra virksomheden er vigtigere end diverse uddannelser og et langt CV. Med elever får vi medarbejdere ind, som vi kan skole efter, hvordan det foregår i vores virksomhed. Derudover sikrer vi, at de unge mennesker bliver hos os i en årrække, siger koncerndirektør Anders Grønborg.

Anders Grønborg
Koncerndirektør og daglig leder, LaserTryk.dk
ag@lasertryk.dk

Esben Mols Kabell