DTL - Danske Vognmænd

Lars Løkke Rasmussen åbner EU-debat 11. maj om social dumping mellem spidskandidater til parlamentsvalget

På DTL – Danske Vognmænds årlige generalforsamling lørdag den 11. maj slippes EU valgkampen for alvor løs med en skarp debat mellem de danske spidskandidater til Europa-Parlamentet. Det sker på Hotel Radisson Blu Scandinavia i København under temaet ”Hvordan vil de danske EP-kandidater dæmme op for social dumping på transportområdet?”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen taler for de delegerede kl. 09.05-09.25. Umiddelbart efter statsministerens tale tager kandidaterne fat på debatten om udfordringerne med social dumping, unfair konkurrence og ikke mindst EU's problemer med at finde en politik, der kan samle landene. I den 75-minutter lange EP-debat deltager Jeppe Kofod (S) - Morten Løkkegaard (V) - Anders Vistisen (DF) - Rina Ronja Kari (FmEU) - Nikolaj Willumsen (Ø) - Pernille Weiss (K) - Rasmus Nordquist (Al) - Mette Bock (LA) - Morten Helveg (R) - Peter Westermann (SF). Ordstyrer er politisk kommentator og tidligere særlig rådgiver Rasmus Jønsson (MUST). Debatten forventes færdig 10.45

Adskillige års tale om problemerne med social dumping i vejtransporten kulminerede i efteråret 2018 med den såkaldte Kurt Beier-skandale i Padborg. Filippinske chaufførers usle levevilkår på parkeringspladsen hos en dansk vognmand afdækkede et arbejdsmarked, hvor den fri bevægelighed af arbejdskraft er blevet udnyttet af opfindsomme virksomheder til at dumpe løn- og arbejdsvilkår på det europæiske marked.

EU-Kommissionen har siden 2017 forsøgt at dæmme op for de værste ulemper. Men regelændringerne – de såkaldte Vejpakker – er endnu ikke gået endeligt igennem i EU, og fronterne er trukket hårdt op. Der er med det kommende parlamentsvalg og en ny Kommission i efteråret en turbulent vej til, at reglerne – måske – bliver til noget. Flere og flere nationalstater laver nationale regler for at dæmme op. Og en stribe nordvesteuropæiske transportministre forsøger i en vestlig alliance at skabe en ny retning. Men EU er stadig delt i et Øst og et Vest.

Hvad vil EU gøre? Hvad vil danske parlamentarikere gøre? Det søger debatten svar på.

Problemet er aktualiseret af, at den danske regering i kølvandet på statsministerens refleksioner omkring mindstelønninger - inden for visse erhverv, der er særligt udfordret af arbejdskraftens fri bevægelighed -  netop har lanceret et regeringsudspil med 63 punkter til bekæmpelse af social dumping mm.

Statsministeren har udtalt: ”Vi er dybt afhængige af udenlandsk arbejdskraft. Desværre har vi de senere år været vidne til flere eksempler på, at udenlandske medarbejdere bliver udnyttet af bagmænd og arbejder under kår, som ikke er rimelige i Danmark, og som er med til at underminere det danske arbejdsmarked. Det skal vi have styr på. Vi skal stoppe misbrug af den fri bevægelighed. Folk, der kommer hertil for at arbejde, skal have ordentlige løn- og arbejdsforhold. Der skal være tryghed, rimelighed og ordnede forhold. Og vi skal passe på den danske arbejdsmarkedsmodel.”

Pressen er velkommen til debatten på SAS Radisson Scandinavia, Amager Blvd. 70, 2300 Kbh. S. Kom i god tid før kl. 9.

Yderligere oplysninger fås ved kontakt til:

PA Manager Claus Perregaard, tlf. 22516989, cpe@dtl.eu
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21201400, mol@dtl.eu

Information om DTL - Danske Vognmænd

DTL - Danske Vognmænd
Grønningen 17, Postboks 2250

70 15 95 00http://dtl.eu/

OM OS
DTL står for Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

Følg pressemeddelelser fra DTL - Danske Vognmænd