Lars Fruergaard Jørgensen modtager prisen som Årets Erhvervsprofil 2021

PwC har sammen med en professionel jury udnævnt Lars Fruergaard Jørgensen, CEO for Novo Nordisk, som Årets Erhvervsprofil 2021. Lars Fruergaard Jørgensen har leveret værdi og resultater til Novo Nordisk i 30 år, og gennem de seneste fem år som administrerende direktør, hvor han har løftet virksomheden op på det stærkeste finansielle niveau nogensinde.

Lars Fruergaard Jørgensen er Årets Erhvervsprofil 2021

Juryen fremhæver bl.a. i sin begrundelse, at omsætningen og årets resultat aldrig har været højere i Novo Nordisk end under Lars Fruergaard Jørgensens ledelse. 2020 bød på den højeste vækst siden 2015, og Novo Nordisks nettoresultat steg med 12 % i de første ni måneder af 2021. Han har dermed skabt synlige resultater gennem ledelse af Novo Nordisk og er desuden i stand til at samle folk om et formål og komme i mål med fokus på samarbejde, interessenthåndtering og med helt klare diplomatiske evner:

“Lars Fruergaard Jørgensen er en reflekterende leder og gør en dyd ud af at være i øjenhøjde med sin organisation. Han har en teambaseret tilgang til ledelse, der handler om at opnå og opretholde en bæredygtig ledelseskultur, som er centreret om tillid, ansvar og om at lære andre at lede og på den måde undgå et ”one-man-show”, siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC i forbindelse med udnævnelsen.

Stærk stemme i debatten
Lars Fruergaard Jørgensen er en synlig CEO, der gennem debatindlæg, kronikker og medvirken i artikler viser, hvem han er, og hvad han står for. Derudover var han vinder af CEO Superbrand 2019, som er en yderligere understregning af, hvilken stor branding og kommunikativ betydning han har for Novo Nordisk.

“Årets Erhvervsprofil 2021 har markeret sig i den offentlige debat for året på relevante erhvervsemner og er en stærk og troværdig kommunikator. Det er vigtigt for samfundsdebatten, at erhvervsledere deltager aktivt i den offentlige debat, og det fortjener anerkendelse,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Samfundsansvar og handlekraft
Særligt i det forgangne år har Lars Fruergaard Jørgensen og Novo Nordisk gjort en markant samfundsmæssig forskel både inden og udenfor Danmarks grænser og ydet hjælp til den danske coronaindsats ved at stille medarbejdere til rådighed for sundhedssektoren, opbygge laboratorier til analyser af test, skaffet masker, udviklet en ny COVID-19-testmetode og produceret over 500.000 liter håndsprit til kritiske funktioner i samfundet.

“Lars Fruergaard Jørgensen har været med til at gøre en tydelig positiv forskel for dansk erhvervsliv samt samfundet. Han går foran i forhold til at vise samfundsansvar og viser handlekraft og mod. Han er kort sagt en stærk rollemodel for erhvervslivet,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Derudover tilbyder Novo Nordisk amerikanske borgere med tabte sundhedsforsikringer på grund af Covid-19 gratis insulin-medicin i 3 måneder. På bæredygtighedsagendaen er Lars Fruergaard Jørgensen ambitiøs, og Novo Nordisk nåede i 2020 målet om 100 % vedvarende strøm til insulinproduktionen, mens alle leverancer fra Novo Nordisks 60.000 leverandører senest i 2030 skal være baseret på 100 % grøn strøm. Senest har Novo Nordisk sat et overordnet mål om at blive CO2 neutral i 2045.

Om prisen:
PwC uddeler i samarbejde med en professionel jury prisen ‘Årets Erhvervsprofil’. Prisen kan gå til en person, en samlet direktion eller bestyrelse, som bl.a.: har gjort en tydelig positiv forskel for dansk erhvervsliv - samfundet/offentligheden; går foran i forhold til væsentlige områder som fx diversitet, bæredygtighed og digitalisering og viser handlekraft og mod - og er en rollemodel; har markeret sig i den offentlige debat for året på relevante erhvervsemner og er en god kommunikator; har skabt synlige resultater for sine(e) virksomhed(er) - ledelse og/eller værdiskabelse; er i stand til at samle folk om et formål/en opgave og komme i mål med fokus på samarbejde, interessenthåndtering, diplomatiske evner.

Juryens medlemmer:

• Henrik Poulsen, Bestyrelsesmedlem i Novo Nordisk, ISS og Ørsted og seniorrådgiver for A.P. Møller Holding
  • Nina Smith, Bestyrelsesformand i Forenet Kredit
  • Lars Rebien Sørensen, Bestyrelsesformand i Novo Nordisk Fonden
  • Anne Broeng, Bestyrelsesformand i Velliv og bestyrelsesmedlem i Velux, NNIT m.fl.
  • Jeppe Christiansen, CEO i Maj Invest og næstformand for bestyrelsen i Novo Nordisk
  • Birgitte Nielsen, Bestyrelsesmedlem i Coloplast, Matas A/S, De Forenede Ejendomsselskaber A/S m.m.
  • Jørgen Jensen, Bestyrelsesformand i Ambu og Velux, næstformand i VKR og Micro Matic
  • Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

Lars Fruergaard Jørgensen er Årets Erhvervsprofil 2021

Danmark er skatte- og afgiftsmæssigt det mindst attraktive EMEA-land at drive virksomhed i9.12.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danmark er det mindst attraktive land for private virksomheder og iværksættere, når det kommer til skatter og afgifter. Til gengæld har Danmark rammerne for teknologisk infrastruktur på plads og rangerer næsthøjest inden for den kategori. Det viser PwC’s første EMEA Private Business Heatmap, der rangerer 34 EMEA-landes forudsætninger for at fremme iværksætteri og drive virksomhed ud fra syv forskellige kategorier.