Centrica Energy Trading A/S

Lansigtet elkøbsaftale mellem Better Energy og Centrica Energy Trading forsyner Centrica’s europæiske kontorer med ny grøn strøm

KØBENHAVN & AALBORG, 10. januar 2022: Når lyset tændes på Centrica Energy Tradings kontorer i Danmark og resten af Europa i januar 2022, bliver elforbruget dækket af ny grøn elproduktion fra danske solcelleparker. For at sikre, at Centrica Energy Tradings eget elforbrug er grønt, har energihandleren underskrevet en aftale med Better Energy omkring køb af strøm fra en solcellepark beliggende cirka 40km fra Centrica Energy Tradings hovedkontor i Aalborg.

I marts 2021 indgik Better Energy og Centrica en 10-årig langsigtet elkøbsaftale (PPA), som sikrede udviklingen af to nye danske solcelleparker, der forventes at producere omkring 112 GWh om året, tilsvarende elforbruget for ca. 70.000 danske husstande. Produktionen fra de to parker håndteres og handles på elmarkedet af Centrica, og med denne nye aftale vil Centrica Energy Tradings eget elforbrug også dækkes af grøn energi fra en af disse to parker. Med den nye aftale er Centrica dermed medvirkende til at accelerere udbygningen af vedvarende energi gennem finansiering heraf.

”Virksomheder kan gøre en verden til forskel for den grønne omstilling ved at efterspørge ny grøn strøm. Når Centrica ønsker at få dækket deres elforbrug fra ny støttefri solkraft, har det en helt konkret effekt på udbygningen af vedvarende energi, og det er den eneste måde vi kan nå vores klimamål. Dem når vi kun ved at opstille ny grøn strøm,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør i Better Energy, og påpeger, at virksomheder kan lede ved det gode eksempel og accelerere den grønne omstilling ved at købe ny grøn strøm i stedet for køb af certifikater fra ældre anlæg.

”Vi har forpligtiget os til en net-zero målsætning gennem Science Based Targets initiativet (SBTi), hvor vores første prioritet er at nedbringe egne emissioner, herunder emissioner fra vores elforbrug. Vores aftale med Better Energy sikrer, at vores elforbrug på vores kontorer i Danmark og resten af Europa kommer fra en nyetableret, støttefri solcellepark i Danmark,” siger Kristian Gjerløv-Juel, Direktør for Route-to-Market Origination og Asset Management ved Centrica Energy Trading A/S.

Danmark forbruger i dag langt mere strøm end der bliver produceret, hvoraf cirka halvdelen produceres af vedvarende energikilder. Indfrielse af Danmarks klimamålsætning om en 70 pct. reduktion af CO2-udledningeninden 2030 kræver derfor en omfattende udbygning af vedvarende energikilder over de kommende år. Denne langsigtede elkøbsaftale mellem Centrica og Better Energy er et godt eksempel på konkurrencedygtigheden af vedvarende energikilder overfor konventionel elproduktion, og at udvikling af støttefrie solcelleparker er muligt på markedsvilkår.

For flere informationer kontakt venligst:

Centrica Energy Trading A/S Corporate Communications via Jens Uglvig
T:  +45 61 90 42 35
E:  jens.uglvig@centrica.com

Information om Centrica Energy Trading A/S

Centrica Energy Trading A/S
Skelagervej 1
9000 Aalborg

Om Centrica Energy Trading

Centrica er en førende international leverandør af energitjenester- og løsninger på verdensplan, grundlagt på en 200 år gammel arv af at tjene mennesker. Vi servicerer over 10 millioner kunder på tværs af Storbritannien, Irland og det europæiske fastland gennem vores brands såsom British Gas. Vi fokuserer på at indfri vores kunders skiftende behov, og vi muliggør omstillingen til en lavemissions fremtid.

Centrica Energy Trading A/S, del af Centrica’s Energy Marketing and Trading forretningsenhed, er handel- og optimeringsarmen af Centrica plc. Vi er en førende udbyder af energihåndtering og optimering til virksomheder, samtidigt med, at vi styrer risici og tilvejebringer engros markedsadgang for Centrica Group. Vi har 14GW kapacitet på kontrakt i Europa, hvoraf over 85 pct. er vedvarende energiaktiver.

Følg pressemeddelelser fra Centrica Energy Trading A/S

Flere pressemeddelelser fra Centrica Energy Trading A/S

Centrica’s energihandelsenhed sætter turbo på vækststrategien med åbning af et nyt europæisk kontor i København1.10.2021 08:07:49 CEST | Pressemeddelelse

KØBENHAVN & LONDON, 1. oktober 2021: Centrica Energy Trading, en førende international energihandelsvirksomhed og datterselskab til engelske Centrica plc., har i dag annonceret åbning af et nyt europæisk kontor i København. Kontoråbningen i den danske hovedstad er et vigtigt strategisk træk, som skal styrke energihandlerens allerede førende position i Europa og for alvor sætte skub i virksomhedens strategiske målsætning om at udvide positionen på de europæiske markeder. I 2020 forvaltede Centrica godt 20% af Europas ’Corporate Power Purchase Agreements’, en position som selskabet vil udbygge med tilføjelsen af nye markeder og markante vækstambitioner som drivkraft. Med tilføjelsen af et nyt kontor i København råder Centrica Energy Trading nu over syv kontorer på tværs af seks lande, herunder UK, Norge, Sverige, Tyskland, Singapore og med selskabets hovedsæde i Aalborg. Efter præsentation af et rekordregnskab for finansåret 2020 har udvidelsen af CET’s aktiviteter været et kernefokus fo