Langt flere fra Morsø har en sundhedsordning

60 procent flere fra Morsø har en sundhedsordning hos PensionDanmark som i 2012. Men nogle udnytter ikke den billet til fysioterapeut eller kiropraktor, der kan forhindre en kostbar sygemelding.

Foto: PensionDanmark
Der er 135 behandlingscentre i Danmark, hvor PensionDanmarks medlemmer kan få behandling for at forebygge og afhjælpe skader. I alt har næsten 1,9 mio. danskere en sundhedsordning eller sundhedsforsikring. Foto: PensionDanmark

Over 1.500 borgere fra Morsø Kommune har i dag adgang til behandlinger hos eksempelvis fysioterapeut, kiropraktor eller massør gennem en sundhedsordning hos PensionDanmark. Det udgør en stigning på 60 procent siden 2012.

I hele Region Nordjylland har næsten 42.000 borgere nu en sundhedsordning i PensionDanmark gennem overenskomst mellem deres fagforbund og arbejdsgiver. På landsplan har knap 1,9 mio. danskere en sundhedsordning eller en sundhedsforsikring.

”Det betyder, at flere borgere fra Morsø Kommune har mulighed for at undgå mere alvorlige skader gennem forebyggende behandling hos eksempelvis fysioterapeut eller kiropraktor. Endda uden at belaste privatøkonomien yderligere. Behandling i rette tid kan ofte forhindre de store omkostninger, der er forbundet med længere tids sygemelding for både den sygemeldte, arbejdspladsen og for de offentlige kasser,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Flere bør udnytte ordning

Han ser dog et potentiale for, at endnu flere medlemmer udnytter sundhedsordningen. I 2017 fik hvert medlem fra Morsø Kommune i gennemsnit 0,64 behandling gennem ordningen. Det er lavere end i 2012.

”Ordningen er skabt for at blive brugt. Vi oplever, at der stadig er en del medlemmer, der ikke helt er klar over, hvad de kan bruge deres sundhedsordning til eller ganske enkelt ikke får den brugt. Det arbejder vi selvfølgelig løbende på at lave om på,” siger Torben Möger Pedersen.

Også blandt PensionDanmarks hold af 17 sygeplejersker og tre socialrådgivere er det tydeligt, at endnu flere medlemmer kan udnytte mulighederne for behandling på et af landets 135 behandlingscentre eller til at undgå lange ventelister ved at få en hurti-gere tid til scanning eller speciallæge.

”Heldigvis kommer mange medlemmer hurtigt i behandling og undgår dermed en unødvendig sygemelding. Men vi oplever også tilfælde, hvor de først opsøger os, når de allerede har været nødt til at sygemelde sig. Mange ville efterfølgende ønske, at de var kommet til os noget før,” siger teamleder og sygeplejerske Nicoline Rosenlund.

En undersøgelse fra Center for Sundhedsøkonomisk Forskning ved Syddansk Universitet fra 2012 dokumenterede, at brug af PensionDanmarks sundhedsordning reducerede sygefravær af en varighed på over tre uger med op til 20 procent.

Fakta:

Borgere fra Morsø Kommune

med sundhedsordning i PensionDanmark

År

Antal borgere med sundhedsordning

Antal behandlinger

Kilde: PensionDanmark.

Case:

Elektriker Martin Lorenzen fik gennem sin sundhedsordning hurtig hjælp til at undgå, at en nakkeskade udviklede sig til noget mere alvorligt.

Link til videohttps://youtu.be/v0X9WvyfIuI

Embed-kode:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/v0X9WvyfIuI" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

Foto: PensionDanmark
Endnu flere bør udnytte behandling hos eksempelvis fysioterapeut eller psykolog for at undgå længere tids sygemelding. Sådan lyder opfordringen fra PensionDanmark, der har kraftig vækst i antallet af medlemmer med automatisk adgang til behandlinger via deres sundhedsordning. Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 710.000 medlemmer beskæftiget i 25.700 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 13,6 mia. kr. i 2017. Balancen har rundet 230 mia. kr.