Langeland har den højeste timepris på Fyn

Alle, der vil bygge på Langeland, skal i gennemsnit betale 700 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen, mens det i Middelfart kun koster 300 kroner i gennemsnit per time. I fem fynske kommuner er byggetilladelsen gratis. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Uanset om du skal bygge en ny lagerhal eller et nyt parcelhus, så har Faaborg-Midtfyn, Nordfyns, Nyborg, Odense og Ærø kommuner gjort det gratis at få en byggetilladelse. Derimod koster det i gennemsnit 700 kroner per påbegyndt arbejdstime på Langeland, mens Middelfart Kommune leverer den samme service til i gennemsnit kun 300 kroner per time.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri over de gennemsnitlige timepriser, som kommunerne tager, når de sagsbehandler byggetilladelser til enfamilieshuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- Det er da stof til eftertanke, at Middelfart kan levere den samme service til den halve pris af, hvad Langeland kan. Svendborg ligger også i den høje ende. Ud fra mit synspunkt er en timepris på op til 600 kroner inden for et rimeligt niveau, siger formand for Dansk Byggeri Fyn, Dan Johansen.

Kommunerne må ikke tjene penge på at sagsbehandle byggesager, og de må derfor kun opkræve et gebyr svarende til de udgifter, som de har på selve sagsbehandlingen.

- Lige meget om timeprisen er høj eller lav, så er det vigtigste selvfølgelig, at regningen fra kommunen i sidste ende ligger på et acceptabelt niveau. Snakker vi om et ukompliceret byggeri som fx et parcelhus, så bør prisen ikke overstige 6.000 kroner, og for det meste bør prisen også være lavere, siger Dan Johansen.

Faaborg-Midtfyn, Nordfyn, Nyborg, Odense og Ærø er fem ud af 22 kommuner i Danmark, der sagsbehandler alle byggetilladelser uden beregning.

- Det er ikke et mål i sig selv, at en byggetilladelse skal være gratis, men jeg er sikker på, at de borgere og virksomheder, som skal bygge, oplever det meget positivt. Det er en måde for kommunerne at være imødekommende over for dem, der vil investere i lokalområdet. Men selvom byggetilladelsen er gratis, skal sagerne stadig ekspederes uden for lang ventetid, for ellers kan det være lige meget. Assens er gået fra sidste år at tilbyde gratis byggetilladelser til i år at opkræve 600 kroner per time. Det er ok, så længe både pris og ventetid er rimelige, siger Dan Johansen, formand for Dansk Byggeri Fyn.

Formand for Dansk Byggeri Fyn, Dan Johansen, telefon 20 12 62 55
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22