Lange udsigter til normale forsyninger af el- og vvs-varer

Kunder må væbne sig med tålmodighed i jagten på nye el-, vvs- og ventilationsprodukter. Producenter og leverandører venter, at der kan gå op til et år – eller mere – før markedet er normaliseret.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Manglen på varmepumper og adskillige andre produkter har bidt sig fast. Og sådan vil det sandsynligvis komme til at være et godt stykke ud i fremtiden. Det viser ny medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen Veltek, der tæller producenter og leverandører som eksempelvis ABB, Danfoss og Lemvigh-Müller.

Et billede, de genkender hos brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, hvor man løbende har fulgt udviklingen. Og der er ikke den store udsigt til væsentlige forbedringer i den nærmeste fremtid.

”I begyndelsen har man kunnet trække på lagrene, men det kan man ikke mere, så udviklingen kommer med stor forsinkelse,” siger Maria Schougaard Berntsen, der er cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.

Voldsom udvikling

Hun peger på, at alle brancher er ramt på produktionen på grund af manglen på materialer.

Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Statistik fra 4. kvartal i år gælder det i særlig grad metalindustrien, hvor 52 procent af virksomhederne er påvirket. Men også eksempelvis hver tredje vvs-virksomhed er ramt.

Derfor afhænger meget af de kommende måneder og af, hvorvidt det lykkes at få mere styr på forsyningskæderne. Her spiller de stigende fragtpriser også en rolle, hvis man skal gøre sig forhåbninger om en normalisering af markedet om et års tid, forklarer cheføkonomen.

”For virksomhederne betyder det derfor, at man kan blive nødt til at rykke planlagte opgaver. Man skal som virksomhed prøve at tænke over, hvor man er sårbar, og forsøge at tage forbehold for det i sine kontrakter. Og endelig skal man huske at forklare kunden om de udfordringer, man står i,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Udprægede leveringsproblemer

• Ifølge undersøgelsen fra Veltek forventer knap en fjerdedel af virksomhederne, at der går mere end 12 måneder, før forsyningssituationen bliver mere normal.
  • Knap halvdelen forventer, at der går mellem 7 og 12 måneder, mens kun fem procent mener, at krisen er ovre i løbet af de næste tre måneder.

Kilde: Medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen Veltek

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom, TEKNIQ Arbejdsgiverne – telefon 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.