Lang ventetid får mange til at droppe besøg hos læge, tandlæge og psykolog

Lægen, psykologen, tandlægen, alle er del af et sundhedsvæsen, der er sat i verden for at hjælpe os. Desværre oplever mange danskere så lange ventetider, at de helt opgiver at få en konsultation.
En ny undersøgelse fra Kantar Gallup for Gjensidige viser desværre, at ventetid har fået hver femte til at droppe at gå til læge og en ud af ti har droppet psykologbesøget i de seneste tre år. Og det er et problem, påpeger Louise Brix, fagchef for Sundhed i Gjensidige:
”Lange ventetider er desværre ikke en ny ting, men det er ekstra bekymrende, at så mange ligefrem fravælger at gå til læge, fordi de ikke kan komme til hurtigt nok. Mange lidelser kan udvikle sig negativt, hvis man ikke får taget sig af det i tide, og jeg kan godt være bange for, at de lange ventetider kan være med til at forværre sygdomme, der ellers kunne være afhjulpet lettere,” siger Louise Brix, der samtidig roser medarbejderne i sundhedsvæsenet for at yde en helt unik indsats:
”Jeg er virkelig imponeret over, hvordan medarbejderne i vores sundhedsvæsen har løftet de seneste års virkelig store byrde og sørget for, at vi som land og borgere er kommet godt gennem flere sundhedskriser. Det har været inspirerende, og jeg håber, at der snart kan komme lidt balance, så vi eksempelvis ikke ser, at danskere må opgive at gå til lægen.”
Hver fjerde unge har droppet psykologbesøg
Undersøgelsen viser også, at en ud af ti har undladt at gå til psykolog pga. ventetid, og selv om det tal måske ikke virker voldsomt, så kan det have alvorlige konsekvenser for den enkelte, hvis de ikke får den nødvendige hjælp til smerten i sindet. Og det er især i gruppen 18 til 29-årige, der dropper det. Her er det nemlig hver fjerde, der ikke har fået tid hos psykologen.
”Det er et alvorligt problem, at så mange ender med at droppe psykologbesøget, fordi ventetiden har været for lang. Ligegyldigt hvor gammel man er, så er det vigtigt, at man får den nødvendige hjælp, da det kan være med til at forhindre, at smerten i sindet eller sygdommen bliver værre. Derfor håber jeg virkelig, at vi for fremtiden ser en ændring, så ventelister ikke i samme grad forhindrer behandling i at finde sted,” siger Louise Brix.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
Nordisk røgalarmsdag: Op mod hver fjerde danske hjem mangler en røgalarm30.11.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom den er nem at installere og vedligeholde, så mangler hver fjerde danske lejlighed og etageejendom en røgalarm. For huse er det hver femte. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
En ud af ti køber juleindkøb på afbetaling27.11.2025 07:47:00 CET | Pressemeddelelse
November og december er kendt som årets dyreste måneder, og det får en ud af ti danskere til at købe varer på afbetaling, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

