Landsforeningen for Landboturisme melder sig ind i Landdistrikternes Fællesråd

Øget synlighed og forhåbentlig flere samarbejdspartnere. Sådan lyder ønskerne til medlemskabet af Landdistrikternes Fællesråd fra Landsforeningen for Landboturisme, der har meldt sig ind i fællesrådet pr. 1. januar 2020.

Landsforeningen for Landboturisme har valgt at melde sig ind i Landdistrikternes Fællesråd.

Der kommer en mængde lokal turismeerfaring med ind i medlemsskaren hos Landdistrikternes Fællesråd gennem Landsforeningen for Landboturisme, der har besluttet at blive medlem hos fællesrådet.

- Hos Landsforeningen for Landboturisme har vi netop igangsat en proces, hvor vi arbejder på at forbedre tilgængeligheden til vores ferieform og værter. I samme ombæring vil vi gerne øge antallet af samarbejdspartnere, så vi derigennem kan gøre vores forening mere synlig og tiltrække endnu flere gæster til vores medlemmer. Vi tænker, at et medlemskab af Landdistrikternes Fællesråd kan være en hjælp i det arbejde, siger formanden for Landsforeningen for Landboturisme, Bjarne Boesen.

Hos Landdistrikternes Fællesråd glæder formand Steffen Damsgaard sig over det nye medlem.

- Landsforeningen for Landboturisme repræsenterer et vigtigt erhvervsområde i landdistrikterne; nemlig turisme. Både nu og i fremtiden skal landdistrikterne selv være med til at skabe og drive den erhvervsudvikling, som er så afgørende for livet på landet, og der skal vi være skarpe på, hvordan vi bedst kan drive udviklingen frem. I Landsforeningen for Landboturisme har vi fået en rigtig god medspiller på dén dagsorden, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Jeg fejrer det hver gang, vi får et nyt medlem i Landdistrikternes Fællesråd. For hvert nyt medlem bliver vi sammen med medlemmerne stærkere, og vores position som den overordnede landdistriktsorganisation bliver cementeret. Og det er til gavn for alle os, der kæmper for at sikre et land i bedre balance.

Medlemmerne i Landsforeningen for Landboturisme dækker over forskellige bondegårde, der tilbyder gæster at komme på bondegårdsferie med dertilhørende natur- og dyreoplevelser. En turismeform, Landsforeningen håber at skabe øget politisk opmærksomhed omkring gennem medlemskabet af Landdistrikternes Fællesråd, forklarer Bjarne Boesen.

- Rundt om i landdistrikterne skaber landboturisme både jobs og aktiviteter. Samtidig har vi som forening en del at byde på i forhold til at indgå en dialog om, hvad der kan udvikle landdistrikterne. Derfor ser vi god ræson i at samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd, der jo netop varetager landdistrikternes interesser, uddyber han.

Landsforeningen for Landboturisme har valgt at flytte visse sekretariatsopgaver til Landdistrikternes Fællesråd for at få et tættere og styrket samarbejde.

Som Danmarks overordnede landdistriktsorganisation indsamler, deler og kommunikerer Landdistrikternes Fællesråd viden og erfaringer til gavn for landdistrikter og yderområder. Derudover afholder rådet løbende arrangementer, møder og netværksaktiviteter for vores medlemmer.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 56 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikter: Stor ros til Folketinget for hjælpepakke til hele landets virksomheder19.3.2020 14:16:50 CETPressemeddelelse

Der er stor ros til Folketinget for at stå sammen om at rulle et historisk stærkt sikkerhedsnet ud under det danske erhvervsliv i denne nationale og internationale krisetid, der har store menneskelige omkostninger forårsaget af coronavirus. Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd på den hjælpepakke, som torsdag blev præsenteret i Finansministeriet. Samtidig er det positivt, at regeringen understreger, at de er villige til gå skridtet videre og afsætte et trecifret milliardbeløb til at sikre erhvervslivet.

Landdistrikter foreslår 'farligt vejr-vagt' til land- og yderkommuner11.3.2020 12:42:53 CETPressemeddelelse

Miljøminister Lea Wermelin (S) er i dag sat stævne i folketingssalen, hvor der er rejst en forespørgsel om den rekordstore nedbørsmængde, som har resulteret i massive oversvømmelser flere steder i landet. Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at staten støtter land- og yderkommuner og relevante myndigheder med en 'farligt vejr-vagt', så de bliver klædt endnu bedre på, når vejret viser tænder.