Landsdækkende plakatkonkurrence er nu afgjort

Sofie Tornemark Hansen fra Holbæk vandt Danmarks-Samfundets stort anlagte plakatkonkurrence Dannebrog 800

Danmarks-Samfundets landsformand Erik Fage-Pedersen ses her sammen med de tre præmiemodtagere ved præmieoverrækkelsen i Idrættens Hus i Brøndby den 2. november 2018. I midten er det vinderen Sofie Tornemark Hansen fra Holbæk med nummer tre, Mathilde Riberholdt Jensen fra Brøndby på sin højre side og konkurrencens nummer to, Isabella Broch fra København på sin venstre side.

Ultimo juni 2018 inviterede Danmarks-Samfundet eleverne på landets syv skoler, der uddanner mediegrafikere, med i en landsdækkende plakatkonkurrence i forbindelse med fejringen i 2019 af 800-året for myten om Dannebrogs betydning for Kong Valdemars sejr i slaget ved Lyndanisse i Estland den 15. juni 1219.

Blandt de i alt 27 fantastiske forslag udpegede en 10 personer stor dommerkomité med direktøren for Dansk Plakatmuseum i Aarhus, ph.d. Elsebeth Aasted Schanz som formand et forslag udarbejdet af Sofie Tornemark Hansen fra Holbæk som vinder.

Isabella Broch fra København fik sit forslag præmieret med andenpladsen, mens Mathilde Riberholdt Jensen fra Brøndby blev nummer tre.

Som et element i Dannebrog 800-eventet udstilles de 27 plakater på Dansk Plakatmuseum hen over juni og juli 2019.

Foto: (Foto Vindere plakatkonkurrence Dannebrog 800)

Billeder

Succesøl fra Danmarks-Samfundet og Grauballe Bryghus18.3.2019 14:31:26 CETPressemeddelelse

Danmarks-Samfundets landsdækkende projekt Dannebrog 800 indeholder mange lokale og regionale events og samarbejdspartnere. Et af de mere spektakulære er samarbejdet med mikrobryggeriet Grauballe Bryghus om produktion af specialøllen Dannebrog 800. I forbindelse med samarbejdet siger brygmester Flemming Lindgaard: – Vi foreslog, at vi skulle lave en rødlig øl med hvidt skum - en perfekt farvekombination, når nu det er Dannebrog, der skal fejres. Vi skaber den røde farve i en kombination af de to malttyper Cara Gold og Caraffa Black, uddyber brygmesteren, der også peger på fordelen ved at bruge det bløde vand fra Silkeborg. Bryggeridirektør Thomas Kanstrup Christensen supplerer: – Motivet til etiketten havde Danmarks-Samfundet helt styr på. De havde en igangværende plakatkonkurrence i løbet af 2018, hvor vinderplakaten naturligvis skulle pryde øllen. Det gav sig selv. Forventningerne er skruet op – Efter planen skulle der laves en enkelt batch på 2.000 flasker, som skulle bruges i løbet