Landsdækkende kampagne i gang for lovpligtige ansvarsforsikringer

50.000 køretøjer på vejene har i dag ikke den lovpligtige ansvarsforsikring. Det kan koste ejeren eller brugeren dyrt, hvis han eller hun påkører og invaliderer et andet menneske uden at være forsikret. For at få flest mulige til at få orden i deres forsikringsforhold træder en ny lov i kraft 1. januar 2019, der aktiverer et dagsgebyr på 250 kroner hos de, der fra årsskiftet ikke har forsikret deres køretøj. En stor kampagne er i gang for at informere om dagsgebyret, som et stort flertal i befolkningen, ifølge Epinion, også finder rimeligt.

Der er alt for mange køretøjer på vejene, som ikke har den lovpligtige ansvarsforsikring. Ifølge Skats Motorregister er der tale om cirka 50.000 person- og varebiler, knallerter og motorcykler.

- Hvis ejeren eller brugeren af et uforsikret køretøj påkører og invaliderer et andet menneske, kan den økonomiske erstatning til den tilskadekomne løbe op i millioner af kroner, siger Maria C. Dyrehauge, leder af DFIM – Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, der som garantifond kan udbetale erstatning til de, der er blevet påkørt af et uforsikret eller ukendt køretøj og kommet til skade.

Ud over at løbe en stor privatøkonomisk risiko snyder man også fællesskabet. De betalende kunder er nemlig med til at betale for de skader, som de uforsikrede forvolder på andre. Og det er ikke rimeligt, mener både DFIM, Forsikring & Pension og Folketinget.

Den ny lov om dagsgebyrer

- Folketinget har vedtaget en ny lov, der træder i kraft 1. januar. Loven gør det muligt for DFIM at opkræve et gebyr på 250 kroner hos de uforsikrede for hver dag, man ikke har en ansvarsforsikring på fx sin knallert, bil eller motorcykel. Og det kan hurtigt løbe op og overstige prisen for en ansvarsforsikring, siger Maria C. Dyrehauge.

Derfor har DFIM skudt en stor informationskampagne i gang, der skal få flest mulige til at blive forsikret – før ulykken sker.

Da Steffen kørte galt

Ikke alle når at forsikre sig, mens tid er. I Kundby nær Holbæk sidder Steffen Lomholt Ejlertsen på 25 år og tænker to år tilbage, hvor han sparede den ellers lovpligtige ansvarsforsikring væk. Det fortryder han i dag.

- Økonomien var meget stram. Jeg havde ikke noget arbejde og havde brug for en bil for at kunne søge arbejde i København. Så jeg købte en brugt bil. For at få budgettet til at hænge sammen, valgte jeg ikke at købe en ansvarsforsikring, selv om den var lovpligtig. For der sker jo ikke noget – troede jeg, siger Steffen Lomholt Ejlertsen.

- Jeg kørte i bilen en dag, hvor jeg på et tidspunkt kommer til at påkøre en anden bil. Her kommer en passager til skade. Ulykken bliver meldt til DFIM, som i første omgang udbetaler erstatning til den tilskadekomne. Men den udgift skal jeg i sidste ende selv betale. Og det løber op i rigtig mange penge, som jeg nu afbetaler.

- Ja, jeg er blevet klogere og har derfor lige siden ulykken haft en ansvarsforsikring på min bil, siger Steffen Lomholt Ejlertsen, der synes, at et dagsgebyr er en god idé.

- Havde jeg vidst den gang, at jeg risikerede at skulle betale et gebyr på 250 kroner for hver dag, jeg kørte uden ansvarsforsikring, så havde jeg købt forsikringen. Helt sikkert. Andet kan jo slet ikke betale sig. Det indser jeg nu. Klog af skade, siger Steffen Lomholt Ejlertsen.

Befolkningsflertal går ind for dagsgebyr

En helt ny undersøgelse fra Epinion viser da også, at 86 procent af de adspurgte, finder det rimeligt, at der nu opkræves et dagsgebyr hos alle de, der ikke har en lovpligtig ansvarsforsikring på deres køretøj. Fem procent mener, at et dagsgebyr ikke er rimeligt.

Jesper Hjorth Jespersen,
kommunikationskonsulent,
DFIM
jhj@forsikringogpension.dk

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring20.8.2019 13:47:18 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man er dækket af sin bilforsikring, hvis ens kørekort er udløbet? Ved de, hvordan man er dækket, når der har været indbrud i en campingvogn, mens den stod opmagasineret, eller hvordan man sikrer sig i tilfælde af sygdom, når man rejser flere familier sammen?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring3.7.2019 10:56:24 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om de skal have det grønne og røde kort med på kør selv-ferien? Ved de, om rejseforsikringen betaler for en ny rejse, når ens barn bliver syg på sommerferien, eller hvorfor man ikke får fuld erstatning, når en tyv er brudt ind ad et vindue på klem?