Landsbykomite besøgte Trekroner

Den nordjyske landsby Trekroner fik forleden besøg af komiteen, der skal afgøre, om de er Årets Landsby 2016.

Trekroner-området i Jammerbugt Kommune fik tirsdag d. 23. august besøg af repræsentanter fra Landdistrikternes Fællesråd og foreningen Landsbyerne i Danmark, der er på jagt efter Årets Landsby 2016.

Formand for bedømmelseskomiteen for Årets Landsby Annette Vilhelmsen:

- Det var en fornøjelse at besøge landsbyen Trekroner, som har et stærkt fællesskab og igennem et meget konstruktivt samarbejde med kommunen formår at skabe lokal vækst og udvikling.

Bedømmelseskomiteen har modtaget ansøgninger fra 40 landsbyer og har nu besøgt de tre finalister, Baaring-Asperup på Fyn, Torup på Sjælland og Trekroner i Jylland.

- Vi har nu været rundt til de tre finalister og glæder os til at offentliggøre Årets Landsby 2016 inden længe, afslutter Annette Vilhelmsen.

Det er tyvende gang, at prisen som Årets Landsby skal uddeles til et lokalsamfund med ildsjæle og udvikling. De tidligere landsbyer er Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads og Vestervig.

Årets tema er de frivillige ildsjæles betydning for fællesskab og lokaludvikling. Årets Landsby bliver offentliggjort i starten af oktober måned.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.