Landmænd søger gæster – Se, rør og lugt til landbruget på Åbent Landbrug

Klap en ko, hils på en landmand og se, hvor maden kommer fra. Få en oplevelse udover det sædvanlige, når 87 landmænd og fødevarevirksomheder over hele landet tager imod nysgerrige gæster der gerne vil vide, hvordan man producerer fødevarer i verdensklasse med omtanke for natur og klima.

Hvordan kan gødning fra køer og grise være med til at give varme i en by? Hvad er ko-signaler? Og kan man virkelig lave spiseligt protein af græs?

Få svarene søndag den 19. september til Åbent Landbrug, hvor vi åbner stalddørene op for alle der vil tæt på køer, kalve og grise, komme med op i de store landbrugsmaskiner og se hvad danske landmænd helt konkret gør for at få en endnu mere bæredygtig produktion.

-Vi landmænd er stolte af vores produktion og viser den meget gerne frem. Vi tror på, at man kommer længst med en åben dialog. Derfor håber jeg, at flest mulige danskere har lyst til at bruge deres søndag på at besøge en lokal landmand – eller fødevarevirksomhed – få frisk luft, se dyrene og forhåbentlig blive lidt klogere på, hvordan et moderne dansk landbrug ser ud og hvordan vi arbejder med at producere mere klimavenligt, siger Søren Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer.

Som noget nyt har nysgerrige danskere i år også mulighed for at se, hvordan råvarer udvikles og spildprodukter fra landbruget bliver brugt. Ni virksomheder åbner nemlig også for deres produktion den 19. september. Her kan man blandt andet blive klogere på, hvordan der udvikles nye kornsorter som bedre kan klare fremtidens vejrfænomener som tørke og kraftig regn og hvordan man omdanner restprodukter fra landbrug og industri til grøn energi.

En af de virksomheder der tager imod gæster til Åbent Landbrug er Sønderjysk Biogas der har været i drift i fem år. Biogasanlægget modtager og bruger restprodukter fra landbruget. Det er både husdyrgødning, halm og andet organisk råmateriale.”

-Vi vil gerne vise vores anlæg frem for offentligheden. Normalt er der mange interesserede, der ringer til os og ønsker at besøge vores anlæg. Dem kan vi tilgodese ved at slå døren op til Åbent Landbrug. Og så synes vi, at vi har en god historie at fortælle. Nemlig at vi laver bæredygtig energi ud af restprodukter, siger Jesper Gejl Jørgensen, direktør for Sønderjysk Biogas.

Åbent Landbrug er gratis og der er noget for både børnefamilier, teenagere og pensionister, når landmænd over hele landet søndag den 19. september åbner dørene kl. 10-16.

For at værne om din og andres sikkerhed og sundhed, skal du i år forhåndsbooke dit besøg til Åbent Landbrug. På www.aabentlandbrug.dk kan du både finde information om de gårde, du kan besøge samt booke besøget. Vælg mellem Åbent Hus eller rundvisning i mindre grupper.

Følg også Åbent Landbrug på facebook.com/aabentlandbrug

Yderligere info via Mille Marie Christensen, presserådgiver, Landbrug & Fødevarer, mic@lf.dk, 61702047