Landmænd gøder med omtanke

Kun lidt over halvdelen af det ekstra kvælstof, der blev tilladt med Fødevare-og Landbrugspakken, er kørt ud på markerne. Det viser undersøgelser, som landbrugets videnscenter Seges har foretaget hos de tre største gødningsfirmaer og hos landmændene selv.

- Jeg glæder mig meget over de nye tal, som viser, at landmændene er fornuftige mennesker, der bruger gødning med omtanke. Det er ikke overraskende for mig, men det står i skærende kontrast til den debat, som vi har været vidner til, siden landbrugspakken faldt på plads, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, som også vil bruge de gode tal, når han holder beretning på årets delegeretmøde, som begynder i Herning i dag onsdag. Herfra vil han også sende en klar appel til politikerne om at finde sammen om fremtidens målrettede regulering:

- Den bestemmer vores fremtid. Vi har alle en interesse i, at vi finder en balance mellem miljøbeskyttelse og produktion.

For at få et realistisk skøn på gødningsforbruget i Danmark, har landbrugets videnscenter Seges foretaget tre undersøgelser, som viser, at landmændene langt fra bruger den tilladte ekstra gødningsmængde, som blev tilladt i forbindelse med Fødevare-og Landbrugspakken.

Seges har spurgt de store gødningsfirmaer i Danmark om deres forventninger til salget i 2016 i forhold til 2015 baseret på deres salgstal indtil medio maj. Der er kommet svar fra Yara, DLG og Danish Agro, som sidder på ca. 80 pct af gødningssalget i Danmark.  Med udgangspunkt i deres salgstal skønner firmaerne en samlet stigning i forbruget på 25-30.000 ton. Langt størstedelen af kvælstofforbruget i 2015/16 ligger i foråret 2016 og er indkøbt og brugt af landmændene inden medio maj. Der er enighed om skønnet mellem de tre firmaer, og da det bygger på salgstal, må de angivne niveau for stigningen forventes at være rimelig sikkert.

Seges har også foretaget undersøgelser hos landmændene i foråret 2016 og senest i efteråret 2016. Her viser undersøgelserne, at landmændene i foråret forventede at anvende ca. 55 pct. af den ekstra tildelte gødningsmængde. Tilsvarende forventer landmændene at anvende ca. 65 pct. af den ekstra tildelte gødningsmængde i 2017.

Martin Merrild siger:

-Sagen er, at landmændene tænker sig om. De nye tal viser, at landmændene ikke bare bruger gødning bevidstløst, som kritikerne ellers havde forsvoret ville ske. De seneste måneders debat har efter min bedste overbevisning været helt forfejlet. Vi havde forudsagt, at landmændene ikke bare ville bruge løs af gødningen. Havde man lyttet til vores faglighed, kunne man måske have undgået de opslidende konflikter. Vi oplever, at stridighederne er gået ud over et helt erhverv, og det synes vi ikke er fortjent.

Svarene er vægtet op til 29.196 bedrifter ud fra driftsgren, geografi og størrelse, så de er repræsentative for hele det danske landbrug.

Kontakt til Martin Merrild via pressekonsulent Dorte Kofoed på mobil: 51561401.