Landmænd får ekstra millioner til at tjekke økologien

Danske landmænd står i kø for at få undersøgt om økologi er noget for dem. Antallet af omlægningstjek, der viser om landmænd kan skifte fra konventionel til økologisk produktion, er steget med 328 procent fra 2014 til 2015. Derfor er Landbrug & Fødevarer glade for, at miljø- og fødevareministeren nu afsætter 5 mio. kr. ekstra til sådanne tjek i 2016.

Muligheden for at skifte fra konventionel til økologisk produktion interesserer rigtig mange landmænd lige nu.

Den tidligere regering afsatte 6 mio. kroner til omlægnings- og fastholdelsestjek i 2016, så konventionelle landmænd, der havde lyst til at vide mere om økologi, kunne få rådgivning, og økologiske landmænd kunne få kigget bedriften igennem.

Men tjekkene er så eftertragtede blandt landmændene, at der er kommet ansøgninger for 11. mio. Derfor har miljø- og fødevareministeren i dag meldt ud, at hun afsætter 5 mio. kr. ekstra til omlægnings- fastholdelses- og bæredygtighedstjek i 2016.

Det glæder Landbrug & Fødevarer.

- Omlægningstjekkene er lige nu et vigtigt tandhjul i den motor der skal drive dansk økologi fremad. Antallet af omlægningstjek er steget med 328 procent fra 2014 til 2015 og mellem 60 og 70 procent af dem der får omlægningstjekkene, begynder en omlægningsproces til økologi. Tjekkene fører altså til, at der kommer flere økologer og derfor er de ekstra penge fra ministeren tiltrængte, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Samtidig sender ministeren,med de tildelingen af de ekstra ressourcer,et vigtigt signal, mener Kirsten Lund Jensen.

-   Jeg tolker udmeldingen sådan, at Eva Kjer Hansen stadigvæk er interesseret i at fremme udviklingen inden for den økologiske produktion, siger hun

Også hos landbrugets videnscenter SEGES, der administrerer pengene til omlægningstjekkene, vækker de ekstra millioner glæde.

-  Især i slutningen af året har der været fokus og interesse fra større bedrifter med både mælk, æg, og svinekød til at få gennemført et tjek med henblik på omlægning. De ekstra penge betyder,at vi kan hjælpe disse landmænd godt i gang med økologi, da vi nu får mulighed for at gennemføre op til 20 netværksmøder rundt i landet, siger Kirsten Holst, økologichef i SEGES.

Kontakter

Kontakt til Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer via pressekonsulent Mille Marie Christensen, tlf: 61702047 eller mic@lf.dk

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla