Landets bedste arbejdsmiljø findes i Lemvig

På gården Mægbæk tages sikkerheden dybt alvorligt og der er masser af ros og anerkendelse til medarbejderne. Derfor får ejerne Kirsten Mette og Holger Lundgaard Madsen Landbrugets Arbejdsmiljøpris 2016

Trivsel, sikkerhed og arbejdsglæde.

Det er tre af nøgleordene for livet på svineproduktionen Mægbæk ved Lemvig, der torsdag blev kåret som vinder af Landbrugets Arbejdsmiljøpris 2016.

Det er landbrugets videnscenter SEGES, der i samarbejde med en række sponsorer hvert år uddeler prisen til en landmand, der gør en ekstraordinær indsats for at skabe et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Ud over æren og anerkendelsen, består prisen af en kontant præmie på 25.000 kroner. Den overrakte Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer, på delegeretmødet i Herning til Kirsten Mette og Holger Lundgaard Madsen, der sammen ejer og driver Mægbæk. Det har de gjort siden 1994.

SEGES’ arbejdsmiljøchef Helle Birk Domino udgør sammen med en arbejdsmediciner, og formanden for Landbrugets Arbejdsmiljøudvalg dommerkomiteen, der kårer vinderen af Landbrugets Arbejdsmiljøpris.

- Mægbæk er bare en dejlig arbejdsplads med nogle rigtigt engagerede mennesker. På gården tager man den fysiske sikkerhed meget alvorligt. Det er simpelthen en selvfølge, at man gør tingene på den rigtige måde. Samtidig er der stor opmærksomhed om at alle trives og har det godt på jobbet. Der er en følelse af, at det at drive gården er en opgave, som man er fælles om, siger Helle Birk Domino.

For Holger Lundgaard Madsen er Landbrugets Arbejdsmiljøpris en stor anerkendelse af den måde, han driver sin bedrift.

- Jeg er rigtig glad for, at vi får prisen. Det er en stor cadeau til den måde, som vi arbejder sammen på her på Mægbæk, fortæller Holger Lundgaard Madsen.

Han og Kirsten Mette driver Mægbæk efter en klar filosofi.

- Sikkerheden skal bare være i orden. Sådan er det, så det bruger vi faktisk ikke så meget tid på. Vi forsøger i stedet at have det sjovt og at udvikle os sammen. Omkring sikkerheden handler det blandt andet om, at vi taler om farlige situationer og uheld på andre gårde, og om hvad vi kan gøre for at det ikke sker hos os, siger Holger Lundgaard Madsen.

Fakta:

SEGES uddeler hvert år Landbrugets Arbejdsmiljøpris til en landmand, der gør en særlig indsats for at skabe og udvikle et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø på bedriften. Vinderen af prisen arbejder seriøst og kreativt med arbejdsmiljøet og viser nye veje for sine kolleger.

Prisen består af et diplom og 25.000 kroner. Prisen er støttet af BASF; Hatting, DLG, Lely, Grene, Alm. Brand, Jyske Bank, SKOV, JO Safety og LandbrugsMedierne.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo