Landdistriktspulje åben for ansøgninger

En lang række borgere og foreninger fik i december et positivt svar på deres ansøgning til Erhvervsministeriets populære landdistriktspulje. Nu er puljen igen åben for projektansøgninger.

Erhvervsministeriets landdistriktspulje er nu åben for ansøgninger. Foto: Inge Lynggaard Hansen

Erhvervsministeriets landdistriktspulje er åben for ansøgninger for i alt 11,5 mio. kr. til nye projekter i landdistrikterne og på de danske småøer. Med årets første ansøgningsrunde udmønter Landdistriktspuljen 6 mio. kr. til forsøgsprojekter, 3 mio. kr. til forsknings- og informationsprojekter og 2,5 mio. kr. til projekter på de små øer.

Landdistrikternes Fællesråd mener, at Landdistriktspuljen er et vigtigt virkemiddel til at understøtte aktivitet og udvikling i de danske landdistrikter og på vores øer.

- Når lokale projekter realiseres gennem Landdistriktspuljens midler, skabes erhvervsaktivitet og liv i de enkelte lokalsamfund. Dermed er puljen med til at sikre grundlaget for en bæredygtig udvikling i hele landet, siger Landdistrikternes Fællesråds næstformand Grethe Saabye, der også er formand for Det Rådgivende Udvalg for Landdistriktspuljen.

Størstedelen af midlerne er øremærket til projekter inden for temaet Faciliteter og aktiviteter, der samler landsbysamfundene, der skal følge op på Udvalget for levedygtige landsbyers anbefaling om, at staten med midler fra Landdistriktspuljen understøtter fastholdelse og etablering af fælles faciliteter til forenings- og fritidsliv, fælles mødesteder, begivenheder samt mulighed for deleøkonomiske løsninger i landsbyerne.

Også midlerne til forsknings- og informationsprojekter følger op på udvalget anbefalinger og temasættes til understøttelse af landsbyerne med fokus på anbefalingerne fra Udvalget for levedygtige landsbyer.

- Landdistriktspuljen giver et rigtig godt tilskud til, at lokale ildsjæle kan realisere deres ideer og gøre en forskel i deres lokalsamfund. Derfor er jeg meget tilfreds med, at regeringen også i år prioriterer midler til at støtte aktiviteterne i landdistrikterne og på de små øer, udtaler erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse.

Ansøgninger skal være Erhvervsstyrelsen i hænde inden den 14. marts kl. 12.00.

Du finder ansøgningsskemaer og vejledninger på Liv og Land, der er en hjemmeside under Erhvervsstyrelsen, som omhandler landdistriktsudvikling.

Landdistriktspuljens anden ansøgningsrunde med støtte til forsøgsprojekter og projekter på de små øer åbner til sommer med ansøgningsfrist i efteråret.

Mette Korsholm, Chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.