Landdistriktsformand roser kommunal økonomiaftale

Regeringen og KL er blevet enige om, at omprioriteringsbidraget fjernes permanent. Det glæder Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard er tilfreds med økonomiaftalen mellem regeringen og KL.

Regeringen og KL er blevet enige om, at omprioriteringsbidraget fjernes permanent. Det sker konkret fra 1. januar 2018, men allerede i 2017 fastholder kommunerne 2,2 mia. kr., der var tiltænkt som omprioriteringsbidrag til regeringen. Derudover får kommunerne et finansieringstilskud på 3,5 milliarder.

Og det er sød musik i ørene hos formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

- Vi er meget glade for, at omprioriteringsbidraget nu bliver afskaffet. Det ville nemlig ramme land- og yderkommuner, som i forvejen er hårdt økonomisk pressede på den borgernære kernevelfærd, urimeligt hårdt, siger Steffen Damsgaard i en skriftlig kommentar.

Det har også været et kardinalpunkt for KL i forhandlingerne at fastholde det såkaldte finansieringstilskud, og det er lykkedes. Beløbet fordeles efter samme fordelingsnøgle som i 2016, hvor de vanskeligst stillede kommuner får den største andel af tilskuddet.

Særtilskudspuljen forhøjes til kr. 300 mio. Hvilket delvis skal kompensere for skævhederne i tilskuds- og udligningssystemet indtil der vedtages en ny reform i 2018-2019.

- Kommunerne har ikke de samme forudsætninger. Derfor er det meget positivt, at finansieringstilskuddet bibeholdes på samme niveau, da mange land- og yderkommuner ellers ikke vil kunne få budgetterne til at hænge sammen, siger han.